×
Zalety i wady różnych rodzajów zawieszenia w samochodzie

Układ zawieszenia w każdym pojeździe mechanicznym odpowiada za absorpcję energii powstałej w chwili najazdu kół na nierówności nawierzchni. Zmniejsza ryzyko oderwania kół od jezdni, reguluje ilość mikro drgań przenoszonych do kabiny pasażerskiej, a także pozwala zachować bezpieczeństwo jazdy w trakcie dynamicznego przyspieszania i hamowania. Każdy układ zawieszenia w samochodzie czymś się różni – jedne są komfortowe i wydajne, podczas gdy inne ponadprzeciętnie trwałe i mocne. Poznaj ich zalety już dziś!

Układ zawieszenia samochodowego – jakie są rodzaje?

Układ zawieszenia w samochodach osobowych jest jednym z najważniejszych, gdyż, wbrew pozorom, odpowiada za bezpieczeństwo oraz komfort jazdy podobnie jak sam układ hamulcowy. Dzięki zawieszeniu koło, niezależnie od jego ułożenia czy aktualnego stanu lub jakości asfaltu, może utrzymywać stały kontakt z nawierzchnią, a jego nagła utrata może prowadzić do wielu szczególnie niebezpiecznych sytuacji. Hamowanie bez kontaktu opony z jezdnią jest w każdym przypadku nieefektywne, podobnie jak zmiana kierunku jazdy czy przyspieszanie. Na nic mocne hamulce i zadbane klocki, gdy koło nie dotyka jezdni w chwili wciskania pedału hamulca aż w samą podłogę.

Zawieszenie jest jednak mocno narażone na niekorzystne warunki pracy, w tym na szybkie zużycie ze względu na jazdę po dziurach i nierównościach, skręcanie czy gwałtowne przyspieszanie i hamowanie. Wszystkie te czynności w pewnym stopniu prowadzą do pogorszenia stanu wahaczy i innych podzespołów wchodzących w skład zawieszenia, w efekcie czego wymagają cyklicznej wymiany. Warto to zrobić tak szybko, jak to możliwe – zużyty układ jest niebezpieczny, a samochód niestabilny, w efekcie czego może stać się zagrożeniem zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów oraz pozostałych użytkowników dróg.

  • Zawieszenie mechaniczne

To zawieszenie tradycyjne i znane doskonale każdemu mechanikowi, gdyż w świecie motoryzacji jest zdecydowanie najbardziej rozpowszechnione i to już od lat. W skład mechanicznego zawieszenia wchodzą przede wszystkim sprężyny oraz amortyzatory i inne podzespoły pomocnicze. Ogromną zaletą tego zawieszenia jest ponadprzeciętna trwałość i odporność na trudne warunki pracy, wadą natomiast nieco mniejszy komfort niż w przypadku innych zawieszeń.

  • Zawieszenie hydropneumatyczne

Znacznie nowsze, bardziej zaawansowane technicznie, lecz także zdecydowanie kosztowniejsze – i to zarówno w zakupie, jak i w bieżącej eksploatacji. Różnicą względem powyższego układu jest zastosowanie jako medium absorbującego energię uderzenia powietrza, a nie oleju jak w przypadku zawieszenia mechanicznego. W efekcie auto zdaje się płynąć po nierównościach, gdyż te są znacznie lepiej tłumione i to nawet w przypadku jazdy terenowej.

  • Zawieszenie hydropneumatyczne ze wspomaganiem elektronicznym

To zawieszenie będące rozwinięciem powyższego, od którego różni się przede wszystkim elektronicznym wspomaganiem procesu tłumienia nierówności. W efekcie kierowca może liczyć na znacznie większy komfort oraz wpływ na charakterystykę całego układu, gdyż może w pewnym stopniu sterować jego twardością.

Zawieszenie mechaniczne – najważniejsze wady i zalety

Zawieszenie mechaniczne jest spotykane na rynku najczęściej i nie dzieje się to bez powodu. Duże rozpowszechnienie tego rodzaju zawieszenia wynika w głównej mierze z:

  • Trwałości – mechaniczne zawieszenie stosowane w samochodach ciężarowych czy osobowych ma tę przewagę nad innymi, że może wytrzymać znacznie większe obciążenia i poradzić sobie z ogromnymi przebiegami w trudnych trasach. W efekcie jest to rozwiązanie ekonomiczne i opłacalne finansowo wszędzie tam, gdzie liczy się koszt naprawy.
  • Łatwości naprawy – zawieszenie mechaniczne można z łatwością naprawić w większości serwisów samochodowych, gdyż jego konstrukcję zna w zasadzie każdy specjalista. Co więcej – część prac można przeprowadzić samodzielnie i to dosłownie na ogólnodostępnym parkingu. To wynik nieskomplikowanej konstrukcji i łatwego dostępu do podzespołów.
  • Niskich kosztów – zawieszenie mechaniczne składa się na podzespołach niezbyt kosztownych, przez co ich zakup nie powinien nadwyrężać domowego lub firmowego budżetu.

Nie ma jednak róży bez kolców. Zawieszenie mechaniczne zapewnia jedynie podstawowy komfort jazdy, gdyż jego praca opiera się tylko na kilku podzespołach i elementach. W efekcie redukcja wstrząsów i uderzeń jest stosunkowo niewielka. Kolejną wadą wartą przytoczenia jest brak możliwości wpływu kierowcy na charakterystykę pracy tego układu, przez co nie da się, oczywiście w ramach pewnych możliwości, zmienić siły tłumienia czy zwiększyć swojego komfortu w trakcie jazdy po naprawdę dużych nierównościach.

Zawieszenie hydropneumatyczne – ogólna charakterystyka i korzyści

Zawieszenie hydropneumatyczne ma znacznie więcej zalet, które wynikają przede wszystkim z jego większego zaawansowania technicznego.

  • Niezrównany komfort jazdy – każdy, kto choćby raz poruszał się w swoim życiu samochodem z zawieszeniem hydropneumatycznym doskonale wie, jak wiele znaczy w kwestii komfortu. Do kabiny przenoszą się marginalne ilości wibracji i drgań oraz wstrząsów.
  • Dostosowanie do warunków drogowych – zawieszenie hydropneumatyczne ma możliwość zmiany mocy tłumienia, np. w zależności od warunków panujących na drodze czy ze względu na obciążenie pojazdu dodatkową wagą. To pozwala na zachowanie komfortu i bezpieczeństwa jazdy w każdej podróży, niezależnie od terenu.
  • Bezpieczeństwo jazdy – zawieszenie hydropneumatyczne znacznie zwiększa bezpieczeństwo ze względu na możliwość dostosowania jego pracy do aktualnych warunków. W efekcie auto wyposażone w ten układ jest stabilne w każdej sytuacji – również podczas dynamicznej, szybkiej jazdy.

Wśród wad trzeba wymienić przede wszystkim koszt – wymiana poszczególnych części wchodzących w skład tego zawieszenia może przyprawić o niemały ból głowy. Poszczególne podzespoły są bardzo kosztowne, co wynika w głównej mierze z trudności związanych z ich produkcją oraz specjalistycznymi materiałami.

Z uwagi na skomplikowaną konstrukcję zawieszenie to jest także trudne w naprawie, gdyż na rynku znajduje się niewiele serwisów specjalizujących się w tym zadaniu, a rynek zamienników w zasadzie nie istnieje.

Zawieszenie hydropneumatyczne ze wspomaganiem elektronicznym

To najbardziej zaawansowany rodzaj zawieszenia, które wyznacza trendy na rynku ze względu na charakterystykę pracy, która to znacznie wykracza poza motoryzacyjny standard. Układ ma dostęp do odczytu z wielu czujników i sensorów, w efekcie czego może monitorować jakość ulicy oraz dostosowywać się do wykrytych warunków.

  • Komfort – hydropneumatyczne zawieszenie jest niezwykle komfortowe i to w każdym przypadku – również wtedy, gdy jakość nawierzchni pozostawia bardzo wiele do życzenia.
  • Bezpieczeństwo – elektroniczne wspomaganie układu znacznie zwiększa bezpieczeństwo na drodze. Jak to możliwe? Ze względu na możliwość automatycznej zmiany charakterystyki tłumienia w zależności od aktualnego stanu nawierzchni. W efekcie zawsze zachowasz doskonałą kontrolę nad autem – również podczas jazdy po największych nierównościach.
  • Elastyczność – zawieszenie hydropneumatyczne ze wspomaganiem elektronicznym można dostosować do najtrudniejszych warunków, dlatego stanowi podstawę w przypadku wyboru samochodu terenowego z półki premium. Można dostosować jego charakterystykę zarówno do jazdy po nierównościach, jak i po ulicy gładkiej niczym tafla szkła.

Wśród wad należy wymienić przede wszystkim bardzo wysoką cenę, gdyż w skład układu wchodzi również zaawansowana technologia, w tym wiele czujników, czasami także kamer i innych instalacji. Wadą jest także większa liczba wymagań względem konserwacji i skomplikowana naprawa w razie usterki. Trzeba przede wszystkim kontrolować stan ilości powietrza w układzie, jak i szybko reagować na wszelkie awarie wynikające z dysfunkcji elektroniki. Co więcej – to zawieszenie jest znacznie mniej odporne na niekorzystne czynniki atmosferyczne, szczególnie na wodę, która może wywołać niekontrolowane reakcje ze strony elektroniki.

Zawieszenie zależne i niezależne – czym się różni?

Rozróżniamy także trzy rodzaje zawieszeń, różniące się przede wszystkim ogólną charakterystyką samej konstrukcji:

  • Zawieszenie zależne – w tym przypadku koła jednej osi są ze sobą złączone za pomocą specjalnego mostu, w efekcie czego zachowanie jednego koła ma wpływ na zachowanie drugiego.
  • Zawieszenie niezależne – to odwrotność powyższej sytuacji – każde koło pracuje w tym układzie zupełnie niezależnie od siebie, w efekcie czego na ruch drugiego koła nie wpływa zachowanie pierwszego. W tym zawieszeniu znajduje się kolumna McPhersona – podstawa produkcji współczesnych samochodów osobowych.
  • Zawieszenie półzależne – to zawieszenie łączące cechy obu powyższych. Polega na zastosowaniu konstrukcji, która zmniejsza wpływ jednego koła na przeciwległe do minimum, lecz nie ogranicza go całkowicie.

FAQ:

  • Czym jest układ zawieszenia samochodowego?

Zawieszenie układu samochodowego to zespół urządzeń odpowiadających za tłumienie i amortyzację uderzeń oraz wibracji powstających w trakcie jazdy. Układ pozwala zachować stabilność jazdy i zmniejszyć ryzyko oderwania się koła od nawierzchni.

  • Jakie są rodzaje układów zawieszenia?

Wyróżniamy zawieszenie zależne, niezależne i półzależne, a także mechaniczne, hydropneumatyczne oraz hydropneumatyczne ze wspomaganiem elektronicznym.

  • Czym się różni zawieszenie zależne od półzależnego i niezależnego?

W zawieszeniu zależnym oba koła oddziałują na siebie podczas jazdy, podczas gdy zawieszenia niezależne oddzielają względem siebie oba koła na jednej osi. W zawieszeniu półzależnym koła oddziałują na siebie, aczkolwiek jedynie w niewielkim stopniu.

Loading...