×
Filtruj według
Cena
-

Kategorie blogowe

Kategorie blogowe

Oleje silnikowe

Olej silnikowy to czynnik smarujący, bez którego bezusterkowa eksploatacja każdego pojazdu mechanicznego nie byłaby możliwa. W naszym sklepie znajdują się preparaty do silnika najwyższej klasy dostępne w korzystnej cenie, pochodzące od znanych, lubianych producentów motoryzacyjnych, takich jak Castrol, Shell, Elf i Motul. Oferujemy oleje silnikowe do samochodów osobowych i dostawczych, różniące się klasą lepkości, pojemnością opakowania i wieloma parametrami użytkowymi. Zamów już dziś!

Podkategorie

Olej silnikowy – co to jest?

Nie bez powodu olej silnikowy nazywa się najważniejszym czynnikiem smarującym w motoryzacji, gdyż wpływa bezpośrednio na żywotność silników benzynowych oraz ich bezawaryjność i bezusterkowość. Skutecznie zmniejsza tarcie elementów mechanicznych, a tym samym chroni je przed podwyższeniem temperatury do granicznego poziomu. Sama wysoka temperatura nie jest tak dużym problemem – jest nim zatarcie. To destrukcyjny proces, polegający na zbyt intensywnym tarciu współpracujących ze sobą części mechanicznych bez odpowiedniego smarowania.

Olej znajdujący się w silniku nowoczesnych pojazdów musi spełnić znacznie więcej innych wymagań producentów samochodów. Z tego względu wykazuje zdolności do:

  • obniżania temperatury jednostki napędowej,

  • usuwania z silnika ubocznych elementów jego pracy, np. nagaru,

  • zmniejszania tarcia pomiędzy elementami współpracującymi ze sobą,

  • uszczelniania podzespołów.

Specjalnie opracowany olej silnikowy stosowany w samochodach osobowych i dostawczych czy ciężarowych ma zatem obecnie bardzo duży wpływ na sposób jego działania oraz na komfort użytkowania. Warto tym samym kupić wariant specjalnie zaprojektowany do wybranego silnika.

Olej do silnika – najważniejsze parametry

Olej silnikowy to jedynie termin, którym ogólnikowo określa się czynnik smarujący jednostkę napędową. Tak naprawdę jednak zawiera się w nim szereg zaawansowanych technologicznie specyfików, różniących się wieloma istotnymi parametrami.

Oleje silnikowe samochodowe definiuje klasa lepkości. Parametr ten określa się według wytycznych SAE (Society of Automotive Engineers) za pomocą dwóch liczb i litery „W" znajdującej się w samym środku. Klasa lepkości zawiera dwie istotne wartości:

  • liczba przed literą „W" oznacza zimową klasę lepkości,

  • liczba po literze „W" oznacza letnią klasę lepkości.

Ogromną różnicę robi także skład oleju. Obecnie praktycznie wszyscy producenci samochodów osobowych stawiają na w pełni syntetyczny olej silnikowy. Starsze modele aut mogą jednak wymagać zastosowania olejów półsyntetycznych i mineralnych. Różnice pomiędzy nimi są bardzo duże.

Oleje mineralne

Oleje mineralne to najstarsza grupa czynników smarujących, która przestaje być stosowana. Zresztą nie bez powodu – stosunkowo niskie parametry użytkowe wynikające z przestarzałej technologii rafinacji sprawiają, że nie można ich stosować w nowoczesnych jednostkach silnikowych. Charakteryzują się bardzo wysoką lepkością i dużą zawartością składników uznawanych za szkodliwe dla silnika i środowiska.

Oleje półsyntetyczne

Półsyntetyczny olej silnikowy różni się od mineralnego uszlachetnieniem i dodatkowymi składnikami chemicznymi. Dzięki nim płyn zyskuje znacznie więcej cech istotnych z punktu widzenia kierowcy, w tym niższą lepkość oraz lepsze smarowanie, większą odporność na przyspieszone zużycie i skuteczniejszą ochronę jednostki napędowej.

Oleje syntetyczne

W pełni syntetyczny olej silnikowy jest obecnie najpopularniejszy, lecz także najdroższy. Płyn charakteryzuje się parametrami użytkowymi nieosiągalnymi dla powyższych rozwiązań. Jest odporny na działanie w bardzo szerokim zakresie temperatur, skutecznie uszczelnia jednostkę napędową, równomiernie smaruje nawet najmniejsze elementy mechaniczne, a także uskutecznia rozruch silnika zimą. W efekcie syntetyczny olej silnikowy uznaje się za zdecydowanie najlepszy.

Co ile wymieniać olej silnikowy?

Wśród producentów nowoczesnych samochodów panuje trend przedłużania interwałów pomiędzy wymianami oleju, zarówno w przypadku silników benzynowych, jak i diesla. Wielu zwolenników tego rozwiązania zauważa znacznie mniejszy wpływ odpadów na planetę, zaś przeciwnicy – zbyt długi czas jazdy na jednym oleju. Jak zwykle prawda leży pośrodku.

Większość zmotoryzowanych uznaje zalecenia producenta za najważniejsze, dlatego decyduje się na przeprowadzenie wymiany oleju w chwili wskazania na komputerze pokładowym. Z reguły jest to 30 000 km lub 2 lata. Kierowcy starej daty, którzy znają motoryzację jeszcze sprzed upowszechnienia się komputerów pokładowych, uznają za idealny przebieg pomiędzy wymianami nie dłuższy niż 10 000 - 15 000 km. To drugie rozwiązanie, mimo że sporo droższe, ma swoje uzasadnienie.

Same oleje silnikowe i inne płyny eksploatacyjne przeznaczone do prawidłowego funkcjonowania silnika mają na niego ogromny wpływ. Zapewniają dobre smarowanie i chronią jednostkę przed wieloma uszkodzeniami wynikającymi z eksploatacji. Niestety, olej przeznaczony do samochodów sukcesywnie traci parametry i coraz gorzej realizuje swoje zadanie. W efekcie przedwczesna wymiana oleju nie zaszkodzi. Przejrzyj także inne produkty do jednostek napędowych auta dostępne w AWparts.pl!

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuj