×
Wskaźnik ET felgi - co to jest, jak się liczy i jaka jest tolerancja?

Co znaczy ET felgi?

Podczas zakupu felg trzeba brać pod uwagę nie tylko design, rozmiar, rozstaw śrub i średnicę otworu centralnego, ale również wskaźnik ET. Żeby rozszyfrować ten skrót, należy wziąć słownik niemiecko-polski i sprawdzić znaczenie wyrazu die Einpresstiefe. Słowo to występuje w niemieckojęzycznych artykułach o ET i można je przetłumaczyć jako "głębokość tłoczenia" lub "głębokość prasy". Natomiast w Polsce coraz częściej stosuje się angielskie określenie "offset", które oznacza między innymi "zrównoważyć". Mimo rozszyfrowania nazwy nadal trudno powiedzieć, co znaczy ET felgi, dlatego trzeba przyjrzeć się technikaliom. 

Parametr ET (offset) to odcinek mierzony od osi symetrii felgi (czyli jej środka) do powierzchni montażowej felgi (czyli piasty). Odległość ta decyduje o położeniu felgi względem nadkola. Im wyższy wskaźnik ET, tym głębsze osadzenie felgi w nadkolu. Jeżeli offset jest niski, wówczas felga wypychana jest na zewnątrz. Odsadzenie felgi samochodowej mierzy się w milimetrach, przy czym wartość ta może być podana jako:

  • dodatnia - wówczas płaszczyzna montażowa felgi jest przesunięta do wewnątrz w stosunku do osi symetrii felgi (wtedy zewnętrzna krawędź felgi zbliża się do krawędzi nadkola);
  • ujemna - płaszczyzna montażowa felgi znajduje się po zewnętrznej stronie osi symetrii felgi (wówczas zewnętrzna krawędź jest bardziej schowana);
  • neutralna (0) - płaszczyzna montażowa znajduje się dokładnie na osi symetrii, a felga nie jest ani zbyt wysunięta, ani zbyt głęboko osadzona.  

Dla przykładu przy feldze o wskaźniku ET 35 płaszczyzna montażowa jest oddalona o 35 mm od osi symetrii w kierunku do wewnątrz nadkola. Płaszczyzna montażowa w feldze ET-35 będzie wysunięta 35 mm na zewnątrz od osi symetrii. Jaka jest różnica między ET 35 a 45? W tym przypadku felga o niższym wskaźniku będzie przesunięta do wewnątrz o 35 mm, zaś felga o wyższym wskaźniku - o 45 mm. Oznacza to, że felga o niższym wskaźniku będzie de facto bardziej "wypchnięta" na zewnątrz niż felga ET 45. 

Jak się liczy ET felgi?

Co zrobić, żeby nowa felga była "w sam raz", to znaczy nie wystawała z nadkola, ani nie chowała się zbyt głęboko? Najpierw należy sprawdzić szerokość oraz wskaźnik ET fabrycznie zamontowanych felg, a następnie dobrać felgi o identycznych parametrach. Odsadzenia nie trzeba mierzyć samodzielnie - wartość offsetu można sprawdzić w danych technicznych podanych przez producenta lub na oznaczeniu umieszczonym na feldze. Niemniej istnieje wzór, który pozwala na samodzielne ustalenie wartości offsetu. Jak się liczy ET felgi? 

ET = [(szerokość nowej felgi –  szerokość wzorcowej felgi) x 25 / 2] + ET wzorcowej felgi

Jaka jest tolerancja ET?

Odsadzenie felgi samochodowej nie musi być identyczne z ET fabrycznej felgi. Producenci dopuszczają bowiem pewne zmiany w rozstawie kół (szerokości osi). W zależności od zamierzonego efektu koła można zbliżyć lub oddalić o maksymalnie 2%. Warto przy tym mieć na uwadze, że rozstaw kół przednich nieco różni się od rozstawu kół tylnych. Dla przykładu jeśli przednie koła są oddalone od siebie o 1463 mm, wówczas producent dopuszcza zmianę rozstawu w zakresie 1433,74-1492,26 mm. Dla kół tylnych o rozstawie 1500 mm odpowiednie będą przeróbki w zakresie 1470-1530 mm. 

Jaka jest tolerancja ET dla powyższego przykładu? Dopuszczalna modyfikacja dla przednich kół wynosi 29,26 mm, natomiast dla tylnych będzie to 30 mm. Na jednej osi są dwie felgi, więc wartości te należy podzielić przez 2, co daje 14,63 mm oraz 15 mm. Producent dopuszcza modyfikacje w obie strony, przy czym regulacja do wewnątrz może skutkować ocieraniem felgi o elementy układu hamulcowego czy pogorszeniem stabilności samochodu. Z kolei przy poszerzonym rozstawie felgi mogą wystawać poza obrys samochodu, co jest niezgodne z prawem i dość ryzykowne ze względu na możliwość przytarcia opony o nadkole.  

Odsadzenie felgi samochodowej - na co zwracać uwagę?

Nie tylko wskaźnik ET decyduje o tym, jak głęboko będą ustawione koła względem nadkola. Równie ważna jest szerokość felgi, która może różnić się od wzorcowej pomimo takiego samego rozmiaru. Szerokość felgi mierzy się od przedniej krawędzi do tylnej krawędzi, natomiast wynik podawany jest w calach. W przypadku zakupu szerszych felg może się więc zdarzyć, że nowe obręcze nie zmieszczą się pod nadkolem. Żeby uniknąć takiej sytuacji, trzeba "wepchnąć" felgę głębiej, a więc wybrać felgę o wyższym wskaźniku ET. Z kolei jeśli przez złe dopasowanie parametru ET felga znajduje się zbyt głęboko, wówczas można wykorzystać specjalne tuleje dystansowe. 

Jaka jest różnica między ET 35 a 45 albo między ET 10 a 20? Felgi o niższym wskaźniku będą osadzone bardziej na zewnątrz, a więc koła będą rozstawione szerzej niż przy ET 45 lub ET 20. Różnica będzie wynosiła 10 mm na każdej feldze, a więc rozstaw kół będzie szerszy o 20 mm. Niższe odsadzenie felgi samochodowej korzystnie wpływa na wygląd pojazdu, co wykorzystują miłośnicy tunningu. Auto z szeroko rozstawionymi kołami prezentuje się bardziej sportowo i agresywnie, a ponadto poprawie ulegają właściwości jezdne (auto jest bardziej stabilne). Należy jednak pamiętać, że koła nie mogą wystawać poza nadkole, a zbyt wystająca felga może doprowadzić do uszkodzenia opony.

Loading...