- today
- Porady
- 0 polubień
- 6797 odwiedzin
Kolory kontrolek w samochodzie
Włączona kontrolka nie musi oznaczać poważnej awarii. Czasami samochód informuje w ten sposób, że dana funkcja jest włączona lub trwa jej testowanie (funkcja diagnostyczna uruchamia się po włączeniu zapłonu). Jeśli zaś chodzi o kolory kontrolek, to sytuacja wygląda analogicznie jak z sygnalizacją świetlną - czasami kontrolka świeci się na zielono (ewentualnie na niebiesko w niektórych samochodach), innym razem podświetlenie jest żółte lub czerwone. Co oznaczają poszczególne kolory?
- kontrolki zielone lub niebieskie informują o tym, że coś jest włączone i działa jak należy (można jechać);
- kontrolki żółte lub pomarańczowe ostrzegają o tym, że coś nie działa, wymaga interwencji kierowcy lub zaszły zmiany w otoczeniu (można jechać lub trzeba zrobić krótki postój);
- kontrolki czerwone zazwyczaj ostrzegają o wystąpieniu awarii (trzeba zatrzymać się i ewentualnie wezwać pomoc z powodu unieruchomienia auta).
Kontrolki informacyjne (zielone lub niebieskie)
Kontrolki zielone lub niebieskie nie stanowią powodu do niepokoju. Dzięki nim kierowca wie, które funkcje są obecnie włączone, co ułatwia dokonanie zmian (np. oświetlenia) w zależności od panujących warunków czy przepisów drogowych. Niektóre włączają się tylko po przekręceniu kluczyka, a po chwili gasną - to oznacza, że testowanie przebiegło pomyślnie i wszystko działa jak należy. Jakie kontrolki informacyjne występują najczęściej?
Symbole kontrolek informacyjnych (podświetlone zazwyczaj na zielono):
- Reflektor z ukośnymi paskami - włączone są światła mijania (krótkie).
- Reflektor z ukośnymi paskami przekreślonymi falą (paski po lewej stronie) - włączone są przednie światła przeciwmgielne.
- Reflektor z trzema lub czterema poziomymi paskami - włączone są światła drogowe (długie).
- Dwa reflektory - włączone są światła pozycyjne.
- Strzałka wskazująca w lewo lub w prawo - włączony kierunkowskaz.
- Prędkościomierz ze strzałką - włączony tempomat.
- Postać przypięta pasami i kółko - poduszki powietrzne są sprawne.
- Litera "P" z symbolem fali radiowej (może znajdować się w okręgu) - włączony system wspomagania parkowania.
- Samochód wjeżdżający pod górę - włączony asystent pokonywania wzniesień.
Kontrolki ostrzegawczo-informacyjne (żółte lub pomarańczowe)
Mimo że kolor żółty czy pomarańczowy może kojarzyć się z potencjalnym zagrożeniem, to kontrolki z tej grupy nie muszą oznaczać zbliżającej się awarii. Niektóre symbole po prostu informują, że coś jest włączone lub trzeba wykonać pewną czynność. Gdy żółta lub pomarańczowa kontrolka zaświeci się podczas jazdy, zazwyczaj można kontynuować podróż lub trzeba zatrzymać się na najbliższej stacji paliw. Czasami jednak najlepiej udać się prosto do serwisu.
Kontrolki informacyjne i ostrzegawcze (podświetlone na żółto lub pomarańczowo):
- Reflektor z ukośnymi paskami przekreślonymi falą (paski po prawej stronie) - włączone tylne światła przeciwmgielne.
- Prostokąt z trzema falującymi strzałkami - włączone ogrzewanie tylnej szyby.
- Symbol przedniej szyby z trzema falującymi strzałkami - włączony nawiew na przednią szybę.
- Dystrybutor paliwa - kontrolka rezerwy, która oznacza, że w baku zostało jeszcze 10-15% paliwa (w zależności od marki samochodu) i należy je uzupełnić.
- Opona z bieżnikiem i wykrzyknikiem - niski poziom ciśnienia w oponach, należy je uzupełnić.
- Żarówka z wykrzyknikiem - problem z oświetleniem zewnętrznym, trzeba zatrzymać się i sprawdzić światła (żarówki, bezpieczniki), ewentualnie udać się do serwisu.
- Symbol silnika - kontrolka "check engine" może oznaczać różne problemy, dlatego najlepiej udać się do najbliższego mechanika lub stacji diagnostycznej.
- Koło zębate z wykrzyknikiem - oznacza awarię skrzyni biegów i wymaga wizyty w serwisie.
- Pozioma spirala - kontrolka nagrzewania świec żarowych; gdy zaświeci się podczas jazdy lub zacznie migać, oznacza to awarię świec żarowych i trzeba podjechać do mechanika.
- Postać w foteliku siedząca tyłem do kierunku jazdy - wyłączenie poduszki powietrznej po stronie pasażera.
- Symbol przedniej szyby z wycieraczką i fontanną - niski poziom spryskiwacza do szyb (trzeba uzupełnić).
- Auto z korkiem wlewu paliwa - brak lub niedokładne zamontowanie korka paliwa, ewentualnie zabrudzenie uszczelki korka lub uszkodzenie układu elektrycznego.
- Śnieżynka - oblodzona jezdnia, należy dostosować prędkość do trudnych warunków drogowych.
- Trójkąt z wykrzyknikiem w środku otoczony strzałką lub koło z napisem ESP w środku - miganie kontrolki oznacza włączenie systemu (np. przy śliskiej nawierzchni), zaś ciągłe świecenie może świadczyć o wyłączeniu systemu lub awarii.
Kontrolki ostrzegawcze (czerwone)
Zaświecenie się czerwonej kontrolki na ogół wiąże się z poważnym błędem, który uniemożliwia dalszą jazdę i wymaga naprawienia problemu. Nie ma jednak powodu do paniki. Czasami nie chodzi o poważną awarię, ale o zaniedbanie lub usterki, które można wyeliminować we własnym zakresie.
Kontrolki alarmowe (podświetlane na czerwono):
- Auto z kluczem lub kłódką - usterka lub awaria immobilizera (kontrolka może świecić się również na żółto lub pomarańczowo).
- Dzbanek z kropelką - awaria czujnika ciśnienia oleju silnikowego lub poważny problem z układem smarowania (gdy świeci się na żółto świadczy o niskim poziomie oleju silnikowego).
- Bagnet z kropelką - minimalny poziom oleju silnikowego.
- Termometr umieszczony pośrodku dwóch fal - wysoka temperatura płynu chłodniczego (może doprowadzić do przegrzania silnika).
- Prostokąt ze znakami "+" i "-" w środku - problem z układem ładowania, np. słaby akumulator.
- Rysunek samochodu z otwartymi drzwiami - niedomknięte drzwi lub klapa bagażnika.
- Postać siedząca bokiem przypięta pasem bezpieczeństwa i kółko - awaria poduszki powietrznej.
- Postać siedząca przodem przypięta pasem bezpieczeństwa - niezapięty pas bezpieczeństwa.
- Kierownica z wykrzyknikiem - awaria układu wspomagania.
- Okrąg w nawiasie i z płynem w środku - brak płynu hamulcowego lub usterka czujnika.
- Okrąg w nawiasie z napisem ABS w środku - problemy z systemem ABS.
- Pusty okrąg otoczony z dwóch stron przerywanymi liniami - zużycie klocków hamulcowych.
- w nawiasie z literą „P” w środku - zaciągnięty hamulec ręczny.
- Okrąg w nawiasie z wykrzyknikiem w środku - zaciągnięty hamulec ręczny lub awaria układu hamulcowego.
- Trójkąt wewnątrz większego trójkąta - włączone światła awaryjne.
- Trójkąt z wykrzyknikiem w środku - sygnalizator ogólny świadczący o awarii ważnego układu.
Kontrolki w samochodzie - o czym pamiętać?
Nie wszystkie kontrolki stosowane przez producentów wyglądają tak samo w każdym samochodzie, dlatego warto uważnie zapoznać się z instrukcją pojazdu. Szczególną uwagę należy poświęcić kontrolkom alarmowym, które mogą sygnalizować poważny problem, np. zużycie klocków hamulcowych, awarię ABS, awarię elektroniki, niski poziom oleju silnikowego czy zbyt wysoką temperaturę płynu chłodzącego. Po włączeniu się czerwonej lampki należy odstąpić od dalszej jazdy, jednak w praktyce większość kierowców woli zaryzykować i podjechać do mechanika. Jednak nie wszystkie czerwone kontrolki stanowią powód do niepokoju. Czasami bowiem wystarczy prosta ingerencja (np. zapięcie pasów, domknięcie drzwi, opuszczenie hamulca ręcznego), aby zgasić lampkę.