×
System Keyless Go - co to jest i gdzie można go spotkać?

Na czym polega Keyless Go/Entry?

Keyless Go (lub Entry u niektórych producentów) to nazwa pasywnego systemu odpowiedzialnego za otwieranie i zamykanie samochodu, a także uruchamianie silnika. Pasywnego, ponieważ nie wymaga od użytkownika prawie żadnej aktywności. Kierowca musi jedynie pociągnąć za klamkę, usiąść w fotelu i nacisnąć przycisk START/STOP/ENGINE.

Oczywiście przez cały czas trzeba mieć przy sobie kluczyk, ponieważ czujniki na bieżąco sczytują sygnał z nadajnika. Jeżeli po odpaleniu silnika system Keyless Go nie zlokalizuje kluczyka w odpowiedniej odległości, wówczas kierowca może jechać aż do pierwszego postoju. Po ręcznym wyłączeniu silnika dostęp zostanie zablokowany i nie będzie można ponownie uruchomić samochodu ani zamknąć drzwi.

Jak Keyless Entry dba o komfort kierowcy?

System bezkluczykowy jest wygodniejszy niż standardowy pilot centralnego zamka, ponieważ kierowca nie traci czasu na wyjmowanie kluczyków z kieszeni czy szukanie ich w czeluściach przepastnej torby. Wystarczy zbliżyć się do auta i ewentualnie chwycić za klamkę.

Co więcej, bezkluczykowe otwieranie samochodu może działać także przy bagażniku. Kierowca musi jedynie podejść z tyłu auta i poruszyć stopą w okolicach czujnika umieszczonego pod zderzakiem, a klapa bagażnika samoczynnie się uniesie. To niezwykle komfortowe rozwiązanie, które można docenić zwłaszcza wówczas, gdy ręce są zajęte dźwiganiem zakupów czy ciężkich walizek.

Keyless Entry może zapewniać również inne udogodnienia, w tym:

  • blokowanie drzwi po szybkim oddaleniu się od auta;
  • personalizowane ustawienia kierowcy (np. ustawienie pozycji lusterek, fotela, głośności radia, ograniczenia prędkości);
  • przechowywanie danych dotyczących pojazdu (np. przebiegu). 

Zasada działania systemu Keyless Go

Bezkluczykowe otwieranie samochodu stało się możliwe dzięki zastosowaniu dodatkowych komponentów w centralnym zamku. Chodzi tutaj o takie elementy jak:

  • sterownik funkcji komfortu - ukryty pod deską rozdzielczą sterownik centralnego zamka, który odpowiada także za szereg innych funkcji (m.in. otwieranie i zamykanie szyb bocznych, alarm, immobiliser, kontrolę ciśnienia w oponach);
  • nadajnik identyfikacyjny (ID) - pilot bezprzewodowy wyposażony w funkcje pasywne (działające w zasięgu 2 m od samochodu) oraz kluczyk awaryjny umożliwiający ręczne otwarcie drzwi;
  • anteny, czujniki zbliżeniowe i blokujące - komponenty zamontowane w drzwiach, które odpowiadają za rozpoznawanie nadajnika ID, otwieranie i zamykanie drzwi;
  • dodatkowe anteny zainstalowane wewnątrz i na zewnątrz pojazdu (np. w tylnym zderzaku) - anteny odpowiadające za odbieranie sygnału z nadajnika ID w danej części pojazdu.

Na czym polega działanie systemu Keyless Entry? Kierowca musi znaleźć się w zasięgu czujników zbliżeniowych zamontowanych w drzwiach. Wówczas sterownik wysyła poprzez anteny sygnał kontrolny do nadajnika ID (czyli kluczyka) - odbywa się to na częstotliwości 125 kHz. Następnie nadajnik "odpowiada" sygnałem w paśmie UHF (zazwyczaj w częstotliwości 433 MHz), wysyłając przy tym unikalny kod potrzebny do autoryzacji kluczyka. Jeżeli kod się zgadza, sterownik pozwala na odblokowanie drzwi i uruchomienie silnika.

Czy bezkluczykowe otwieranie samochodu to niezawodne rozwiązanie?

Sygnał wysyłany przez anteny pozwala na dokładne ustalenie pozycji nadajnika. Dzięki temu system Keyless Go może ustalić, czy kluczyk znajduje się w pojeździe czy poza nim. Odpalenie silnika jest możliwe jedynie wówczas, gdy kluczyk znajduje się w środku (np. przy fotelu kierowcy). Jeżeli po uruchomieniu auta kluczyk znajdzie się poza pojazdem, wówczas system zacznie emitować trudny do przeoczenia alarm. 

Co ważne, nadajnik pozostawiony w środku pojazdu uniemożliwia zamknięcie drzwi od zewnątrz. Dzięki temu nie można zatrzasnąć kluczyków w kabinie czy też bagażniku. Wyjątkiem jest sytuacja, w której kierowca użyje innego uprawnionego nadajnika ID do zamknięcia drzwi - wówczas system wyłączy nadajnik pozostawiony w środku.

System bezkluczykowy nie jest jednak niezawodny. W razie wyczerpania baterii lub akumulatora zdalne otwieranie nie zadziała. Kierowca będzie jednak mógł otworzyć samochód ręcznie za pomocą awaryjnego kluczyka wbudowanego w nadajnik ID. Trzeba jedynie sprawdzić, w którym miejscu producent ukrył zamek do otwierania drzwi. W razie braku standardowej stacyjki samochód będzie można uruchomić przez specjalne wejście na kartę lub kluczyk. Niemniej takie sytuacje nie zdarzają się często, ponieważ baterie w kluczyku wytrzymują dłuższy czas (2-4 lata), a system Keyless Go odpowiednio wcześnie informuje o niskim poziomie naładowania nadajnika.

System bezkluczykowy a kradzież samochodu "na walizkę"

Do niedawna bezkluczykowe otwieranie samochodu było zarezerwowane dla aut wyższej klasy (Mercedes, Jaguar, Land Rover, BMW, Audi), jednak obecnie system Keyless Go jest dostępny również w wersjach fabrycznych aut takich marek jak Ford, Hyundai, Mazda, Nissan, Skoda, Opel, Volkswagen, Seat czy Renault. Niemniej jeszcze przed rozpowszechnieniem tego systemu złodzieje dość szybko wprawili się w kradzieży "na walizkę". 

Na czym polega ten proceder? Otóż złodziej korzysta z urządzenia podobnego do małej walizki, które przechwytuje sygnał z kluczyka, a następnie wzmacnia go i przesyła dalej. W tym czasie drugi złodziej zbliża się do auta i odbiera sygnał za pomocą odbiornika. System Keyless Go odczytuje sygnał jako właściwy, dzięki czemu drugi złodziej może dostać się do samochodu i uruchomić silnik.

Żeby zapobiec przechwyceniu sygnału z nadajnika właściciele samochodów stosują rozmaite zabezpieczenia w tym:

  • owijanie kluczyka folią aluminiową,
  • zamykanie kluczyka w metalowym pojemniku,
  • stosowanie specjalnego etui blokującego sygnał,
  • stosowanie nakładki, która blokuje nadajnik po odejściu od samochodu.

Kradzież "na walizkę" nie sprawia złodziejom większych problemów i cała operacja może zająć zaledwie 1 minutę. Urządzenie do przechwytywania sygnału może mieć kilkaset metrów zasięgu. Nieświadomy niczego kierowca może w tym czasie np. robić zakupy albo spać, a złodziej może wsiąść do samochodu bez wzbudzania podejrzeń u przechodniów. 

Testy przeprowadzone przez ADAC wykazały, że prawie wszystkie testowane auta z systemem Keyless Entry/Go można otworzyć i uruchomić za pomocą osławionej "walizki". Odporne na otwarcie i uruchomienie były jedynie samochody wyposażone w system działający w ultra szerokim paśmie (UWB) - tę technologię zastosowano w niektórych modelach marek Jaguar, Land Rover, Audi, Seat, Skoda, Volkswagen, BMW i Mercedes. W niektórych modelach testowanych samochodów (marki Mazda, Nissan, Renault) "walizka" wprawdzie umożliwiała otwarcie samochodu, ale nie pozwalała na uruchomienie silnika.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.
Loading...