×
Wymiana filtra kabinowego – dlaczego jego wymiana jest ważna i jak go wymienić?

Czyste powietrze w kabinie to podstawa zarówno podczas jazdy po mieście, jak i poza nim. Ma wpływ na nasze skupienie, komfort podróżowania oraz w pewnym stopniu także na bezpieczeństwo, gdyż zapchany filtr przeciwpyłkowy może niedostatecznie dobrze regulować ilość wilgoci w powietrzu znajdującym się w kabinie pasażerskiej. Wymiana filtra kabinowego – czy to trudne zadanie? Czy możesz poradzić sobie z tym samodzielnie? Odpowiadamy!

Czym jest filtr kabinowy?

Filtr kabinowy, znany także jako przeciwpyłkowy, służy w głównej mierze do oczyszczania powietrza wpadającego do środka kabiny przez otwory wentylacyjne znajdujące się przede wszystkim na desce rozdzielczej. Jest to niezwykle istotny element, który ma czasami decydujący wpływ na komfort jazdy oraz na bezpieczeństwo. Niestety nie wszyscy kierowcy o tym wiedzą. Część z nich, w ramach pozornych oszczędności, ogranicza do minimum liczbę działań serwisowych i konserwacyjnych, dlatego czasami filtr kabinowy jest przez wielu z nich oceniany jako element eksploatacyjny, o który nie dbają jak należy – w końcu odpowiada „jedynie” za czyste powietrze. To błąd, który może wiele kosztować.

Jak jest zbudowany kabinowy filtr powietrza?

Filtr kabinowy to z reguły stosunkowo niewielki element eksploatacyjny w kształcie płaskiego prostokąta, wykonany z wielowarstwowego włókna, który przepuszcza na drugą stronę filtra (czyli do kabiny) wyłącznie czyste powietrze. Wszelkie zanieczyszczenia, takie jak kurz, pyłki, czasami nawet smog, osiadają w zagięciach oraz mikroskopijnych otworach. Filtr ma budowę o przekroju przypominającym harmonijkę, aby miał jak największą powierzchnię działania i nie wpływał niekorzystnie na ilość powietrza wtłaczanego do wnętrza kabiny.

Do czego służy filtr kabinowy?

Filtr kabinowy ma jeden, podstawowy cel – stanowić blokadę dla różnych drogowych zanieczyszczeń, lecz nie ograniczać przepływu powietrza z zewnątrz, do wnętrza pojazdu. W rezultacie filtry kabinowe blokują:

  • zarodniki grzybów,
  • cząsteczki gazu,
  • nieprzyjemne zapachy,
  • alergeny,
  • kurz,
  • zabrudzenia drogowe, np. pył z klocków hamulcowych,
  • pył smogowy,
  • pleśń,
  • i wiele innych.

Zużyty filtr kabinowy nie realizuje swoich działań prawidłowo, przez co może blokować przepływ powietrza i zmniejszać wydajność wentylacji, jak i przepuszczać zbyt wiele szkodliwych związków, które osiadły na jego zewnętrznej powierzchni.

Nie bez znaczenia jest także to, że filtry regulują ilość wilgoci znajdującej się w kabinie. Zapchany filtr nie przepuszcza odpowiedniej ilości powietrza, przez co we wnętrzu kabiny pasażerskiej może zbierać się nadmiar pary wodnej, która to z kolei odpowiada za parowanie szyb. Bardzo niebezpieczne zjawisko, które tak naprawdę można czasami wyeliminować wyłącznie wymianą filtra kabinowego na nowy.

Kiedy należy wymienić filtr kabinowy na nowy?

Regularna wymiana filtra kabinowego to absolutna podstawa komfortu jazdy, dlatego warto robić to w stałych odstępach czasu. Oczekiwanie na zapchanie się filtra i utratę jego właściwości jest absolutnym błędem, gdyż tak naprawdę cały proces jego niszczenia przebiega wieloetapowo i płynnie, zatem ciężko zauważyć postępujące zużycie i w porę zareagować.

Warto, aby zanieczyszczony filtr kabinowy wymienić wraz z olejem, czyli średnio co roku lub co 15 000 - 20 000 km, najlepiej tuż przed okresem wzmożonej aktywności alergenów. Większość alergików, którzy cierpią przed nadmierne pylenie różnych roślin, powinni odwiedzać serwis lub wymienić filtr kabinowy samodzielnie na początku wiosny. To dobry okres, gdyż przystąpisz do eksploatacji filtra w chwili największych zanieczyszczeń, które mogą niekorzystnie wpływać na zdrowie i stan układu oddechowego.

Jeśli dbasz o swoje zdrowie, koniecznie przemyśl wymianę filtra kabinowego nie tylko przed, lecz także po okresie wzmożonej aktywności alergenów. Niektórzy proces ten realizują dwukrotnie w roku – na wiosnę i jesienią. W rezultacie w ten sposób można tak naprawdę całkowicie uniezależnić się od warunków panujących na zewnątrz.

Jeśli na szybach widzisz nadmiar pary wodnej, a z klimatyzacji wydobywa się uciążliwy i niezbyt przyjemny zapach, przemyśl wymianę filtra tak szybko, jak to możliwe – nawet wtedy, gdy od jego wymiany upłynęło jedynie pół roku.

Czy wymiana filtra kabinowego jest skomplikowana?

Zdecydowanie nie – jest wręcz zupełnie odwrotnie. Wymiana filtra, szczególnie tego umieszczonego za schowkiem pasażera, należy do czynności niezwykle prostych i takich, które można przeprowadzić nawet na ogólnodostępnym parkingu i to w czasie krótszym niż kilka-kilkanaście minut. Producenci samochodów doskonale zdają sobie sprawę z tego, że powinno się jak najczęściej wymieniać filtr kabinowy, dlatego nie utrudniają tego procesu w tak dużym stopniu, aby nie móc go przeprowadzić samodzielnie. Zazwyczaj filtr znajdziemy tuż za schowkiem. Warto jednak w instrukcji danego samochodu sprawdzić, czy w rzeczywistości tak właśnie jest.

Wymiana filtra kabinowego – wymagane narzędzia

Do wymiany filtra kabinowego nie potrzeba zbyt wielu narzędzi, oczywiście, jeśli znajduje się za schowkiem. Wystarczy tak naprawdę dbałość o bezpieczeństwo. Zaparkuj samochód w bezpiecznym miejscu, zaciągnij hamulec ręczny i wyłącz zapłon. Możesz wziąć ze sobą latarkę czołową lub ręczną, jeśli proces wymiany filtra kabinowego będzie przebiegał nocą. Czasami pomocny może się okazać śrubokręt płaski lub krzyżakowy, a także akcesoria, którymi można podważyć niektóre elementy tapicerki w samochodach europejskich czy amerykańskich.

Wymiana filtra kabinowego krok po kroku

Cały proces wymiany filtra jest stosunkowo prosty i ogranicza się do wykonania jedynie kilku prostych kroków. Warto wszystkie etapy wykonać zgodnie z informacjami zawartymi w instrukcji użytkowania pojazdu lub poniższego opisu. Każdy producent samochodów osobowych podchodzi do kwestii wymiany filtrów zupełnie inaczej, przez co czasami wyciągnięcie obudowy filtra będzie różnić się w zależności od rodzaju auta, producenta, rocznika czy nawet samej wersji nadwoziowej.

    1. Najpierw otwórz schowek pasażera i opróżnij go w całości. Szczególnie istotne są małe akcesoria, np. niewielkie śruby, przewody czy nakrętki, które mogą z łatwością wpaść do obudowy filtra lub głębiej. Ich wyciągnięcie w takiej sytuacji jest w zasadzie zupełnie niemożliwe.
    2. Czasami trzeba zdemontować cały schowek. W tym celu wystarczy obejrzeć jego budowę i odkręcić elementy przykręcone śrubami lub podważyć schowek za pomocą specjalnych uchwytów bądź śrubokręta. Uważaj – to zadanie, które wymaga nieco cierpliwości i użycia stosunkowo niewielkiej siły.
    3. W tym kroku otwórz komorę filtra kabinowego w celu dostania się do jego wkładu.
    4. Wyjmij stary filtr, ostrożnie i spokojnie. Z całą pewnością będzie na nim znajdowało się mnóstwo kurzu, czasami także zarodników grzybów i innych niezbyt przyjemnych zanieczyszczeń, które mogą rozsypać się po całym wnętrzu, jeśli nie wyciągniesz filtra ostrożnie. Zapamiętaj kierunek przepływu powietrza i zwróć uwagę na strzałki, które określają prawidłowy montaż.
    5. Koniecznie odkurz całą komorę filtra kabinowego. Wielu mechaników o tym zapomina i montuje filtr bez uprzedniego oczyszczenia całej komory z zalegających zanieczyszczeń. Warto to zrobić, gdyż tak naprawdę znajdujące się tam zabrudzenia od razu mają niekorzystny wpływ na działanie całego układu. Na koniec przetrzyj całość wilgotną szmatką – usuniesz w ten sposób wszelkie ostatnie zalążki kurzu i innych zanieczyszczeń.
    6. Porównaj ze sobą oba filtry. Jeśli wydają się takie same, wsuń nowy w miejsce starego i koniecznie włóż go we właściwym kierunku, czyli zgodnym ze strzałkami, których kierunek zanotowałeś sobie wcześniej. To kluczowy aspekt, gdyż materiał filtra działa prawidłowo wyłącznie w jednym kierunku. Zamontowanie go w nieprawidłowy sposób w zasadzie całkowicie uniemożliwia jego prawidłową pracę.
  • Zamontuj schowek w sposób analogiczny do jego otwierania.

FAQ:

  • Na czym polega wymiana filtra kabinowego?

Wymiana filtra kabinowego polega na usunięciu z kabiny zużytego filtra i zastąpieniu go nowym. Proces ten jest prosty i sprowadza się tak naprawdę do kilkunastu minut pracy, a ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

  • Do czego służy filtr przeciwpyłkowy?

Filtr kabinowy ma ogromny wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Likwiduje pyłki, kurz oraz drobnoustroje znajdujące się w powietrzu we wnętrzu kabiny. Ponadto dobry i nowy filtr skutecznie obniża ilość wilgoci i zmniejsza parowanie szyb.

  • Co ile wymieniać filtr przeciwpyłkowy?

Wymiana filtra kabinowego powinna być okresowa. Zazwyczaj dobrze jest wymienić filtr na nowy co 15 000 - 20 000 km lub co roku. W przypadku alergików warto robić to częściej, najlepiej na wiosnę i jesienią.

Loading...