×
Rodzaje olejów silnikowych

Czy rodzaj oleju silnikowego ma znaczenie?

Tak i to bardzo duże. Nie bez powodu konstruktorzy przeprowadzają serię testów, które mają na celu dopasowanie odpowiedniego środka smarnego do jednostki napędowej. Olej odpowiada bowiem za smarowanie elementów silnika, dzięki czemu chroni jednostkę przed zbyt szybkim zużyciem i zatarciem. Ponadto olej chłodzi silnik, zapobiega korozji oraz usuwa zanieczyszczenia, które wytrącają się podczas pracy silnika.

Biorąc pod uwagę bardzo ważną rolę, jaką pełni olej silnikowy, lepiej nie dobierać produktu na własną rękę. Olej o nieprawidłowych parametrach może bowiem sprawić, że silnik zacznie szybciej się zużywać, będzie pracował nieprawidłowo lub w najgorszym razie ulegnie uszkodzeniu. 

Oleje silnikowe - rodzaje

Oleje silnikowe mineralne

Olej silnikowy mineralny powstaje z rafinowanej ropy naftowej. To najstarszy i jednocześnie najgorszy jakościowo typ oleju. Dlaczego? Otóż oleje mineralne sprzyjają odkładaniu się w silniku twardego osadu zwanego nagarem, a ponadto wykazują dużą lepkość w niskich temperaturach. Niestabilność termiczna sprawia, że w zimie olej ma trudności z dopływem do wszystkich zakamarków, więc rozruch silnika odbywa się na sucho (co przekłada się na szybsze zużycie jednostki napędowej). W porównaniu do syntetyków oleje mineralne słabiej radzą sobie z zanieczyszczeniami i wykazują gorsze właściwości smarne. 

Mineralne oleje silnikowe nie są jednak pozbawione zalet. Przede wszystkim są tańsze niż oleje półsyntetyczne i syntetyczne, w związku z tym często stosuje się je w starszych samochodach, które potrzebują częstych dolewek oleju. "Podeszły" wiek auta ma tutaj duże znaczenie, ponieważ oleje mineralne sprawdzają się w tym przypadku zdecydowanie lepiej niż syntetyki. Lepszej jakości olej mógłby bowiem wypłukać nagary i inne zanieczyszczenia, które zalegają w starszych jednostkach. Po takim gruntownym czyszczeniu mogłoby dojść do rozszczelnienia lub zapchania układu smarowania. Z uwagi na mniej inwazyjne działanie oleje mineralne doskonale nadają się do samochodów zabytkowych, youngtimerów, a także samochodów wyprodukowanych na początku lat 90. 

Oleje silnikowe syntetyczne

Po drugiej stronie bieguna znajdują się syntetyczne oleje silnikowe, które powstają na bazie syntetycznych olejów poddawanych zaawansowanym procesom rafinacji. Dzięki temu olej syntetyczny jest znacznie czystszy niż mineralny i charakteryzuje się bardziej jednorodną budową cząsteczkową, co przekłada się na lepsze właściwości smarne. Oleje syntetyczne znacznie lepiej rozpuszczają zanieczyszczenia powstające podczas procesu spalania, dlatego zalecane są zwłaszcza do nowych samochodów i wymagających silników. W odróżnieniu od olejów mineralnych syntetyki zachowują pożądaną płynność w niskich temperaturach, więc zapewnią odpowiednią ochronę silnika także w zimie. Co więcej, olej syntetyczny zachowuje swoje właściwości dłużej niż olej mineralny, dzięki czemu można wymieniać go rzadziej. 

Oleje silnikowe półsyntetyczne

Oleje silnikowe półsyntetyczne produkowane są z udziałem pochodnych ropy naftowej oraz składników mineralnych. Stanowią kompromisowe rozwiązanie. W porównaniu do olejów w pełni syntetycznych są tańsze i wykazują nieco słabsze właściwości oczyszczające, dzięki czemu nadają się do starszych silników. Jednocześnie półsyntetyk jest lepszy niż olej mineralny, ponieważ dłużej zachowuje dobrą jakość i zapewnia lepszą ochronę silnikowi. Po taki olej warto sięgnąć wówczas, gdy samochód ma nieco większy przebieg, ale wciąż wymaga wysokiej jakości środka smarnego. 

Rodzaje olejów silnikowych w zależności od rodzaju jednostki napędowej

Producenci olejów silnikowych stosują specjalne oznaczenia, które określają zastosowanie produktu oraz jego jakość. 

Klasyfikacja olejów według systemu amerykańskiego API wygląda następująco:

  • litera S oznacza olej do silników benzynowych,
  • litera C oznacza olej do silników Diesla,
  • litera F oznacza olej dla wybranych silników Diesla.

Po literach "S" i "C" występują litery, które określają, jaką normę spełnia dany olej. W przypadku olejów do silników benzynowych są to litery od A do P, zaś w olejach do silników diesla stosuje się litery od A do K. W przypadku olejów do silników wysokoprężnych stosuje się również dodatkowe oznaczenie cyfrowe (np. AP CI-4). Generalnie im dalej od litery "A", tym lepsza klasa oleju.  

Producenci olejów silnikowych stosują również klasyfikację według europejskiego systemu ACEA, gdzie:

  • grupa A dotyczy olejów do silników benzynowych,
  • grupa B dotyczy olejów do silników Diesla w samochodach osobowych,
  • grupa C dotyczy olejów do silników benzynowych z układami katalitycznymi oraz silników Diesla z filtrem cząstek stałych,
  • grupa E dotyczy olejów do silników Diesla w samochodach ciężarowych.

W przypadku tej klasyfikacji po literze występuje oznaczenie cyfrowe. Dla dwóch pierwszych grup są to cyfry od 1 do 5, dla trzeciej od 1 do 4, zaś dla ostatniej od 1 do 9. Im wyższa cyfra, tym lepsza ochrona silnika. 

Jaki olej silnikowy stosować?

W kwestii doboru oleju najlepiej sugerować się zaleceniami producenta samochodu, które można znaleźć w instrukcji pojazdu. W przypadku zakupu auta używanego najlepiej zapytać poprzedniego właściciela, jakiego oleju używał i wlać taki sam. Jeżeli rodzaj i parametry oleju nie są znane, najlepiej zapytać o radę mechanika.

Można również sugerować się wiekiem samochodu i np. w przypadku auta w średnim wieku zastosować olej półsyntetyczny. Warto również pamiętać, że wlanie oleju syntetycznego do samochodu, w którym do tej pory stosowany był olej mineralny, może doprowadzić do wypłukania nagromadzonych zanieczyszczeń i rozszczelnienia silnika. Z pewnością nie należy również oszczędzać i stosować oleju o niższej klasie niż zalecanej przez producenta.

Gdzie kupić dobry olej silnikowy?

W sklepie motoryzacyjnym AWparts.pl mamy szeroki wybór olei silnikowych. Zapraszamy do skorzystania z wyszukiwarki lub kontaktu z naszym biurem obsługi Klienta TUTAJ.

Loading...