×
Opony wielosezonowe - wszystko, co musisz o nich wiedzieć

Opony wielosezonowe, czyli jakie?

Jak sama nazwa podpowiada, tego rodzaju opony są przeznaczone do jazdy przez cały rok. Jest to możliwe, ponieważ do produkcji opon wielosezonowych stosuje się specjalną mieszankę, która dostosowuje się do różnych warunków pogodowych. Na suchym asfalcie opona zapewnia dobrą przyczepność przy zachowaniu odpowiedniej twardości, dzięki czemu bieżnik nie zużywa się tak szybko jak w typowym ogumieniu zimowym. Z kolei zimą mieszanka staje się bardziej elastyczna, dzięki czemu opona zapewnia dobrą trakcję na mokrym i śliskim podłożu. Opony wielosezonowe mają również zróżnicowany bieżnik z gładkimi zewnętrznymi blokami, głębokimi rowkami i lamelkami na blokach wewnętrznych.

Po czym rozpoznać opony całoroczne? 

Jak już zostało wspomniane, bieżnik w oponach wielosezonowych łączy cechy opon letnich z zaletami opon zimowych. Gładkie bloki zapewniają dobrą przyczepność na suchym asfalcie, z kolei rowki przyspieszają odprowadzanie wody. Wewnętrzna część jest naznaczona lamelkami, dzięki którym opony wspierają kierowcę także w trudniejszych warunkach drogowych. Jednak żeby rozpoznać opony całoroczne, nie trzeba przyglądać się bieżnikowi. Wystarczy spojrzeć na oznaczenie umieszczone z boku, przy czym można tutaj wyróżnić:

  • oznaczenie M + S (Mud + Snow) - opony przeznaczone do jazdy po błocie i śniegu;
  • piktogram z trzema szczytami i płatkiem śniegu, czyli 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake) - opony z homologacją zimową;
  • oznaczenia AllSeason, AllWeather, 4Season - opony na każdą pogodę.

Czy opony wielosezonowe są bezpieczne?

Opony wielosezonowe są przystosowane do jazdy w różnych warunkach pogodowych, jednak ich możliwości są ograniczone. Na suchym asfalcie nie hamują tak dobrze jak opony letnie, dlatego należy powstrzymać się przed zbyt brawurową jazdą. Z kolei w zimie mogą sobie nie poradzić z głębokimi zaspami, więc w razie wyjazdu w góry warto dodatkowo zaopatrzyć się w łańcuchy na koła. Poza tym przy ekstremalnie niskich temperaturach opony całoroczne są mniej skuteczne niż opony zimowe, więc należy wówczas zachować szczególną ostrożność.

Kwestia tego, czy opony wielosezonowe są bezpieczne, zależy również od podejścia kierowcy. Przynajmniej raz w roku należy skontrolować stan ogumienia i zmierzyć głębokość bieżnika. Jeżeli bieżnik ma poniżej 2-3 mm (przed zimą wskazane jest 4 mm), lepiej założyć nowy komplet opon. Żeby wyrównać zużycie bieżnika, można również zamienić opony miejscami - osiowo lub w razie konieczności także na krzyż.

Jak długo można jeździć na oponach wielosezonowych?

Opony całoroczne są eksploatowane przez 12 miesięcy bez przerwy, więc siłą rzeczy ścierają się szybciej niż opony sezonowe. Trzeba też pamiętać, że opony te stanowią rozwiązanie pośrednie, więc na suchym asfalcie zużywają się szybciej niż opony letnie, a w dodatku nie zapewniają tak samo dobrej przyczepności na śniegu czy lodzie jak opony zimowe. Tak więc zużyty bieżnik jeszcze bardziej uwypukla różnice pomiędzy oponami całorocznymi a sezonowymi - samochód prowadzi się gorzej zarówno zimą, jak i latem. W takim razie jak długo można jeździć na oponach wielosezonowych? To zależy od przebytych kilometrów i sposobu prowadzenia, jednak z reguły ogumienie całoroczne nadaje się do wymiany po 2-3 latach eksploatacji.

Czy opony całoroczne są głośniejsze od letnich?

Kwestia tego, czy można jeździć na oponach całorocznych w lecie, jest bezsporna. Dzięki zoptymalizowanej mieszance gumowej i gładkim klockom bieżnika takie ogumienie zapewnia dobrą trakcję na suchym asfalcie, a jednocześnie nie zużywa się tak szybko jak miękkie opony zimowe. Trzeba jednak pamiętać, że opony wielosezonowe to kompromis, co można odczuć także w cieplejszych miesiącach.

Czy opony całoroczne są głośniejsze od letnich? Niestety tak, ponieważ wewnętrzne bloki bieżnika są naznaczone rowkami, przez co opony emitują większy hałas niż gładkie ogumienie letnie. Lamele zwiększają również opory toczenia, co przekłada się na nieco większe zużycie paliwa.

Czy opłaca się kupić opony wielosezonowe?

Na koniec warto rozważyć kwestie finansowe. Czy można jeździć na oponach całorocznych bez nerwowego zaglądania do portfela? Dobre opony wielosezonowe są droższe od opon zimowych i zużywają się szybciej, więc trzeba częściej je zmieniać. Jednak używając tylko jednego kompletu przez cały rok, nie trzeba płacić za sezonową wymianę opon u wulkanizatora. Odpadają również wszystkie niedogodności związane z wymianą opon, a więc dojazd do warsztatu, czekanie na zrealizowanie usługi czy przechowywanie zapasowego kompletu opon. 

Kwestia tego, czy opłaca się kupić opony wielosezonowe, zależy również od sposobu użytkowania. Uniwersalne ogumienie to dobra inwestycja zwłaszcza dla tych osób, które jeżdżą stosunkowo niewiele (do ok. 30 tys. rocznie) i nie przemieszczają się na dalekich dystansach. Jeden komplet może wystarczyć na dłuższy czas również wtedy, gdy kierowca preferuje spokojną jazdę. Opony całoroczne mogą opłacać się także osobom mieszkającym w regionie o łagodnym klimacie, w którym nie ma ani ekstremalnych mrozów, ani tropikalnych upałów.

Loading...