- today
- Porady
- 0 polubień
- 7134 odwiedzin
Dziurawy układ wydechowy - jak dochodzi do usterki?
Panuje powszechne przekonanie, że dziura w wydechu to domena starszych, co najmniej piętnastoletnich samochodów. Owszem, najczęstszą przyczyną usterki jest korozja będąca efektem działania spalin, w tym m.in. pary wodnej, dwutlenku węgla, trójtlenku siarki, węglowodorów, aldehydów, tlenków siarki i wielu innych związków chemicznych. Poza tym do korodowania wydechu przyczyniają się także czynniki zewnętrzne, w tym woda i sól drogowa. Nic więc dziwnego, że po wielu latach pracy w ciężkich warunkach tłumik zaczyna głośno strajkować.
Jednak dziurawy układ wydechowy zdarza się również w stosunkowo młodych autach, np. ze względu na słabą jakość tłumika (fabrycznego lub wymienionego). Ponadto tłumik może ulec uszkodzeniu mechanicznemu. Nieszczelność może powstać w wyniku najechania na krawężnik, wjechania w dziurę czy nieostrożnej jazdy po wertepach. Oczywiście skorodowane elementy są wówczas bardziej narażone na przedziurawienie, jednak przy mocnym uderzeniu można uszkodzić nawet całkiem nowy tłumik.
Objawy nieszczelnego układu wydechowego
Najbardziej charakterystycznym symptomem problemów z układem wydechowym jest hałas, który jest mocno odczuwalny zwłaszcza przy zwiększaniu obrotów silnika (słychać wówczas metaliczny dźwięk i świst) oraz po podniesieniu maski. Rozszczelniony tłumik może sprawić, że spaliny będą przedostawać się do wnętrza samochodu. Usterka obejmująca układ wydechowy odbija się również na pracy jednostki napędowej. Można zauważyć, że silnik ma słabszą moc i pracuje nierówno po wrzuceniu biegu jałowego. Trochę z przekorą można stwierdzić, że jednym z objawów dziury w tłumiku może być również mandat, który "przysługuje" za przekroczenie dopuszczalnej głośności wydechu.
Jak zlokalizować nieszczelność układu wydechowego?
Układ wydechowy może być przedziurawiony w różnych miejscach. Niestety nieszczelności może być więcej i nie wszystkie muszą znajdować się na tłumiku końcowym. Żeby sprawdzić cały wydech w bezpieczny sposób, najlepiej wjechać samochodem na kanał rewizyjny. Zachowując maksymalną ostrożność, można również skorzystać z podnośnika samochodowego, jednak wówczas znacznie trudniej przeprowadzić dokładne oględziny.
Żeby sprawdzić szczelność układu wydechowego należy:
- Zatkać rurę wydechową grubą ścierką, ręcznikiem (na ok. 5-10 cm głębokości).
- Uruchomić auto - przy szczelnym wydechu włączenie silnika będzie niemożliwe.
- Jeżeli silnik zapali pomimo zatkanego wydechu, najpewniej doszło do rozszczelnienia układu.
- W razie stwierdzenia nieszczelności należy dokładnie obejrzeć każdy element układu, tj. tłumik (końcowy, środkowy, przedni), kolektor wydechowy, katalizator oraz rury łączące.
- Oględziny można przeprowadzić przy włączonym silniku, wówczas łatwiej zauważyć źródło wydobywania się spalin.
Jak załatać dziurę w tłumiku bez spawania?
Specjalna masa uszczelniająca do tłumików
Jak załatać dziurę w tłumiku bez spawania? W razie niewielkich dziur i przetarć można posłużyć się specjalną masą uszczelniającą, zwaną też cementem do tłumików. Naprawa jest całkiem prosta. Wystarczy oczyścić skorodowane miejsce z brudu i rdzy za pomocą papieru ściernego, drucianej szczotki czy wełny stalowej, a następnie zakleić ubytek masą, postępując według instrukcji na opakowaniu. Pod wpływem temperatury pasta uszczelniająca do tłumików zamienia się w twardą powłokę, jednak po nałożeniu zwykle trzeba odczekać 12 godzin z uruchomieniem samochodu. Oczywiście naprawę należy przeprowadzić na zimnym samochodzie, żeby nie ulec poparzeniu.
Taśma uszczelniająca do tłumików
Masa uszczelniająca do tłumików pomaga załatać drobne pęknięcia i przetarcia. Dlatego przy poważniejszych uszkodzeniach lepiej wypróbować specjalną taśmę do tłumików. Najpierw trzeba oczyścić przedziurawione miejsce (np. za pomocą papieru ściernego lub drucianej szczotki), następnie odtłuścić je benzyną ekstrakcyjną. Następnie trzeba zakryć nieszczelności taśmą do tłumików, owijając je kilka razy z niewielkim zapasem po bokach (ok. 1,5 cm). Przed założeniem "bandaża" trzeba całkowicie wystudzić samochód, żeby uniknąć bolesnych poparzeń. Po owinięciu uszkodzenia należy jednak uruchomić silnik, ponieważ pod wpływem gorących gazów taśma skraca się i połączenie ulega uszczelnieniu.
Czy taśma i pasta uszczelniająca do tłumików to wystarczające rozwiązanie?
W przypadku większych nieszczelności można zastosować oba rozwiązania. Najpierw należy wypełnić dziurę cementem, a następnie zabezpieczyć miejsce bandażem z taśmy. Oczywiście przy bardzo rozległych uszkodzeniach proste metody nie pomogą i trzeba będzie wymienić tłumik na nowy. Przerdzewiałe części można również spróbować naprawić przez przyspawanie łat lub wycięcie i wstawienie nowego elementu.
Niemniej pasta i taśma uszczelniająca do tłumików pozwolą na doraźne załatanie pęknięcia bez pomocy mechanika czy profesjonalnych narzędzi. To dobre rozwiązanie w przypadku samochodów, których nie opłaca się naprawiać przez wymianę tłumika czy spawanie. Poza tym taśmę i pastę warto wozić ze sobą na wypadek uszkodzenia tłumika w trasie (np. podczas wyjazdu na wakacje). Taka zapobiegliwość jest wskazana zwłaszcza w przypadku samochodów starszych i używanych do jazdy off-roadowej.