- today
- Porady
- 0 polubień
- 249 odwiedzin

Przyciemnianie szyb metodą piecową i folią
Przyciemniane szyby w samochodzie to duża wygoda dla kierowcy i pasażerów, jednak trwałość zabiegu zależy od zastosowanej techniki. Zwolennicy tuningu nie mają tutaj dużego wyboru, ponieważ istnieją jedynie dwie podstawowe metody:
- piecowa - stosowana w warsztatach i przez producentów samochodów,
- foliowa - dostępna w warsztatach, ale możliwa do wykonania również w domu.
Przyciemnianie szyb metodą piecową
Przyciemnianie szyb pierwszym sposobem to proces, który można podzielić na cztery etapy. Najpierw należy zdemontować i dokładnie oczyścić szybę. Następnie trzeba pokryć szybę warstwą zawierającą tlenek tytanu. Potem szyba trafia do specjalnego pieca, gdzie pod wpływem wysokiej temperatury tytanowa powłoka ulega wyprażeniu (dzięki czemu ciemnieje) i stopieniu w całość z szybą. Dzięki tej metodzie można uzyskać bardzo trwały efekt i zróżnicowany poziom przyciemnienia, jednak należy mieć na uwadze wysoki koszt usługi (1500-2500 zł) oraz długi czas realizacji (10-12 godzin bez demontażu i montażu szyb).
Przyciemnianie szyb metodą foliową
Przyciemnianie szyb folią to metoda mniej czasochłonna (oklejenie szyb zajmuje 2-3 godziny) i tańsza (500-650 zł za wszystkie szyby), ale efekt nie jest tak trwały jak w przypadku techniki piecowej. Zabieg sprowadza się do oklejenia szyb specjalną folią przyciemniającą. Przy szybach o dużym kącie załamania stosuje się folie termokurczliwe, które pod wpływem wysokiej temperatury dopasowują się do kształtu podłoża. Co ważne, proces ten można odwrócić i w razie konieczności zdjąć folię z szyby - wystarczy podgrzać powłokę (np. opalarką) i usunąć folię za pomocą plastikowej szpachelki.
Legalne przyciemnianie szyb z przodu - co mówią przepisy?
Przyciemniane szyby w samochodzie zmniejszają przepuszczalność światła i tym samym mogą ograniczać widoczność. Tymczasem zgodnie z artykułem 66 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym budowa i wyposażenie pojazdu muszą zapewniać kierowcy odpowiednie pole widzenia. Zgodnie z polską normą BN-76/3626-07 pole widzenia kierowcy musi być nieograniczone w zakresie 180°. Nie można zatem przyciemniać szyb w dowolny sposób, a jedynie tak, aby modyfikacja nie utrudniała prowadzenia pojazdu. Legalne przyciemnianie szyb warunkuje rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Zgodnie z § 8 ust. 5 współczynnik przenikania światła w szybie przedniej i szybach przednich bocznych musi wynosić co najmniej 70%.
Przyciemnianie szyb z tyłu - pełna dowolność?
Wiadomo już, ile można przyciemnić szyby z przodu. A co z tylnymi szybami? W tym przypadku ustawodawca daje właścicielom samochodów wolną rękę. Tylne szyby można więc przyciemnić zgodnie z własnymi upodobaniami i potrzebami. Taki zabieg docenią zwłaszcza osoby, które podróżują jako pasażerowie na tylnej kanapie. Poza tym przyciemnione tylne szyby często spotykane są w autach dostawczych, zwłaszcza służących do transportu produktów wrażliwych na promieniowanie słoneczne i ciepło (np. jedzenia). Warto jednak mieć na uwadze, że tylne szyby przydają się podczas cofania i przy zbyt dużym przyciemnieniu trzeba polegać wyłącznie na bocznych lusterkach.
Kiedy można dostać mandat za przyciemnione szyby?
Wszelkie modyfikacje, w wyniku których szyby przednie będą przepuszczać mniej niż 70% światła, są niezgodne z prawem i mogą skutkować otrzymaniem mandatu w wysokości do 3000 złotych oraz zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. Żeby odzyskać dokumenty, trzeba przywrócić samochód do odpowiedniego stanu technicznego. W związku z tym niektórzy kierowcy usiłują ściągnąć folię na miejscu, podczas kontroli drogowej. Niestety bez wcześniejszego podgrzania trudno usunąć folię całkowicie i w estetyczny sposób, choć nie jest to niemożliwe. Na osłodę można jednak dodać, że zbyt brawurowe przyciemnianie szyb nie wiąże się z naliczeniem punktów karnych.
Przyciemnianie szyb folią - o czym trzeba pamiętać?
Mandat za przyciemnione szyby można otrzymać nawet wtedy, gdy zastosowana folia zapewnia przepuszczalność światła na poziomie co najmniej 70%. Nowsze samochody są bowiem fabrycznie wyposażone w przyciemnione szyby i w tej sytuacji dodatkowe oklejenie folią może spowodować przekroczenie dopuszczalnej granicy przenikania światła. Dlatego dla pewnością warto sprawdzić w instrukcji obsługi pojazdu, czy i do jakiego stopnia szyby zostały przyciemnione. Jeżeli producent zastosował przyciemnienie na granicy 70% przepuszczalności światła, wówczas lepiej ograniczyć się tylko do szyb z tyłu. Fabryczna powłoka zapewnia ochronę przed promieniowaniem UV, więc przyciemnianie mija się z celem - chyba że celem jest wzbudzenie zainteresowania policji podczas kontroli drogowej :)
Czy można przyciemniać szyby samodzielnie?
Przyciemnianie szyb folią można przeprowadzić w domowych warunkach, jednak czynność ta wymaga wprawy, cierpliwości i dużej precyzji. Zbyt szybko i niedokładnie nałożona folia może wyglądać nieestetycznie i na powłoce powstaną pęcherzyki, widoczne nierówności lub ubytki. Co więcej, źle naklejona folia może się łuszczyć i odspajać, co z pewnością nie wpłynie dobrze na wygląd samochodu. Nie warto również oszczędzać na folii, ponieważ te najtańsze (poniżej 10 zł za 1 m2) są trudniejsze w aplikacji i mają znacznie gorszą trwałość niż droższe folie (od 40 zł za 1m2). Dlatego znacznie pewniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług warsztatu, który oferuje profesjonalne oklejanie szyb samochodowych.
Dobre warsztaty korzystają tylko z folii z atestem Instytutu Szkła i Ceramiki (ISiC) – oznaczenie atestu powinno być widoczne na szybie od zewnątrz. Po wykonaniu usługi klient powinien także otrzymać certyfikat, które będzie zawierać m.in. dane pojazdu i właściciela, dane warsztatu, datę zrealizowania usługi oraz oznaczenie atestu folii. Certyfikat razem z atestem trzeba będzie okazać podczas kontroli drogowej, jeżeli funkcjonariusz zwróci uwagę na przyciemnione szyby. Zaświadczenie może również przydać się w razie zgłoszenia reklamacji ze względu na zbyt mocne (tzn. niezgodne z przepisami) przyciemnienie szyb.