- today
- Porady
- 0 polubień
- 7893 odwiedzin

Amortyzatory odpowiadają za tłumienie nierówności występujących na drodze. Pozwala to kierowcy na zachowanie stabilnego kierunku jazdy nawet przy źle utrzymanej nawierzchni. Niesprawne amortyzatory dają o sobie znać szczególnie podczas hamowania, pokonywania zakrętów czy wykonywania gwałtownych ruchów - nawet dobry kierowca może w tej sytuacji stracić panowanie nad samochodem. Jakie są objawy uszkodzonego amortyzatora przedniego i co można zrobić, że naprawić zawieszenie w aucie?
Naturalne zużycie amortyzatora czy uszkodzenie?
Amortyzatory można zaliczyć do części eksploatacyjnych, co oznacza, że ulegają stopniowemu zużyciu i po pewnym czasie należy je wymienić (amortyzatory zawsze należy wymieniać parami, a nie pojedynczo). Przyjmuje się, że amortyzatory nadają się do wymiany po przejechaniu ok. 100 tys. kilometrów, choć dla większego bezpieczeństwa lepiej odwiedzić mechanika po przejechaniu 60-70 tys. kilometrów. Słowo "bezpieczeństwo" zostało tutaj użyte nieprzypadkowo, ponieważ przy wysłużonych amortyzatorach droga hamowania wydłuża się, a kierowca może mieć problem z kontrolowaniem samochodu przy skręceniu i wykonywaniu nagłych manewrów.
Objawy uszkodzonego amortyzatora przedniego są podobne jak przy zużyciu, z tą różnicą, że mogą być znacznie bardziej odczuwalne. Drastyczne pogorszenie właściwości jezdnych pojawia się dość nagle, przez co kierowca może łatwiej zauważyć usterkę niż przy stopniowym zużywaniu amortyzatorów. Nie warto wówczas zwlekać z wizytą w serwisie, zwłaszcza, że amortyzatory to wcale nie jedyna część, która zawodzi w układzie zawieszenia. Podobne objawy występują również przy awarii łącznika stabilizatora, czyli drążka łączącego stabilizator z wahaczem lub kolumną zawieszenia. Nowy łącznik stabilizatora pasujący do samochodów Peugeot Partner, Citroën Berlingo i Citroën C4 można zamówić np. w naszym sklepie awparts.pl.
Charakterystyczne objawy uszkodzonego amortyzatora
Problemy z amortyzatorami są łatwe do rozpoznania, jednak trzeba wiedzieć, czego można się spodziewać. Dość typowym objawem jest obniżanie maski samochodu przy hamowaniu. W rezultacie samochód potrzebuje więcej czasu na zatrzymanie się, co może doprowadzić do tragedii (zużyty lub uszkodzony amortyzator zawodzi zwłaszcza podczas gwałtownego hamowania). Co naturalne, awaria amortyzatora daje o sobie znać także przy pokonywaniu źle utrzymanej nawierzchni. Auto zacznie "podskakiwać" na dziurach, wybrzuszeniach i wybojach, przez co jazda samochodem staje się bardziej męcząca dla kierowcy i mniej komfortowa dla pasażerów.
Inne objawy uszkodzonego amortyzatora przedniego to:
- bujanie samochodu na boki podczas jazdy po łuku;
- efekt "pływania" na drodze, tj. niespokojne ruchy auta i problem z utrzymaniem stabilnego kierunku jazdy;
- odgłos stukania w czasie jazdy,
- słaba przyczepność na nierównościach (słychać, jak koła uderzają o nawierzchnię);
- uszkodzenia w okolicy kół;
- wycieki z amortyzatora.
Na problemy z zawieszeniem może wskazywać również nierównomierne zużywanie się opon. Charakterystycznym objawem jest mocniejsze wytarcie bieżnika w bocznej części niż na środku, a także większe zużycie bieżnika na osi, która nie jest napędowa. Warto zatem na bieżąco kontrolować stan opon, w czym pomaga prosty miernik głębokości bieżnika. Wystarczy przyłożyć końcówkę miarki do dna rowka i odczytać wynik na skali. Pomiary należy przeprowadzić w kilku miejscach w poziomej linii i na całym obwodzie opony.
Jak sprawdzić, czy amortyzator nadaje się do wymiany?
Stukanie z zawieszenia podczas jazdy, "pływanie" auta czy wyraźne odczuwanie każdej nierówności na drodze - to wszystko powinno zaniepokoić kierowcę, jednak co zrobić, kiedy objawy są mało charakterystyczne i nie ma pewności, czy chodzi o amortyzator? Można wówczas przeprowadzić prosty test. Wystarczy stanąć przed samochodem i mocno (wręcz gwałtownie) nacisnąć na maskę. Przy problemach z zawieszeniem samochód zacznie się bujać i będzie wolniej wracać do normalnej pozycji. Można zauważyć również inne objawy uszkodzonego amortyzatora przedniego, tj. brak płynności ruchu, stukanie, a czasami nawet pozostanie auta w obniżonej pozycji. Przy okazji warto w ten sam sposób sprawdzić amortyzatory z tyłu.
Czy amortyzator można naprawić?
Przy wyżej opisanych problemach zazwyczaj stosuje się dwa rozwiązania. Jednym z nich jest regeneracja amortyzatorów, przy czym taka opcja zalecana jest głównie wówczas, gdy nie opłaca się inwestować w nowe części lub gdy jest do nich utrudniony dostęp ze względu na niszową markę samochodu. Drugi wariant to po prostu wymiana uszkodzonej części zawieszenia lub całego amortyzatora. Jest to droższe rozwiązanie, ale nowy amortyzator posłuży przez kolejne 80-100 tys. kilometrów (zregenerowany zużyje się znacznie szybciej).
Ile kosztuje wymiana amortyzatora? Ceny są bardzo zróżnicowane, ale za standardowe amortyzatory z tłumieniem olejowym lub gazowym trzeba zapłacić w granicach 100-600 zł. Najczęściej trzeba kupić od razu oba amortyzatory, ponieważ przy zbyt dużej różnicy sprawności amortyzatorów na jednej osi samochód może nie przejść przeglądu. Do tego trzeba doliczyć koszt usługi w wysokości 100-250 zł za wymianę jednego amortyzatora. W przypadku rzadkich samochodów koszt może wynosić nawet kilka tysięcy złotych, więc objawy uszkodzonego amortyzatora przedniego lub prawego mogą okazać się bardzo kosztowne w naprawie.
Jak dbać o amortyzatory?
Z biegiem czasu nawet w zadbanym aucie amortyzatory będą nadawały się do wymiany. Jednak żeby nie przyspieszać tego procesu, należy traktować zawieszenie łaskawie, tj. w miarę możliwości omijać dziury, zwalniać przed progami zwalniającymi i nie szarżować przy krawężnikach. Amortyzatorom szkodzi również śnieg, który gromadzi się w nadkolach. Dlaczego? Otóż śnieg blokuje koła, więc kierowca musi użyć większej ilości siły, przez co amortyzatory są narażone na duże naprężenia. Poza tym roztapiający się śnieg przyspiesza korozję. Warto zatem usuwać śnieg nie tylko z szyb czy dachu auta, ale również z podwozia.
Czy samodzielna wymiana amortyzatorów jest możliwa?
Objawy uszkodzonego amortyzatora przedniego powinny skłonić kierowcę do wizyty u mechanika, jednak niektórzy próbują na własną rękę naprawić zawieszenie. Wymiana może być problematyczna, ponieważ przednie amortyzatory połączone są ze sprężynami i znajdują się blisko silnika. Poza tym auto trzeba podnieść i ustawić na stabilnym podłożu, a następnie odkręcić koła. Co więcej, śruby amortyzatorów mogą być trudno dostępne lub skorodowane, co utrudni ich odkręcenie (zaślepka kielicha amortyzatora zapobiega korozji śruby i tym samym ułatwia odkręcenie amortyzatora w razie wymiany). Jak widać, trudności mogą pojawić się na samym początku, dlatego lepiej w tej kwestii polegać na mechanikach, którzy mają doświadczenie w takich naprawach i dostęp do solidnego podnośnika samochodowego.