×
Jak samodzielnie wymienić filtr oleju? Instrukcja krok po kroku

Olej to płyn motoryzacyjny, chroniący jednostkę napędową przez wieloma awariami, w tym także przed jej zatarciem. Pilnowanie jego poziomu oraz wymiana co roku lub co około 10 000 - 15 000 km na nowy to nie wszystko – równie istotna jest wymiana filtra oleju, który oczyszcza ten płyn z wielu zanieczyszczeń znajdujących się w bloku silnika oraz tych, które dostają się do jego wnętrza z zasysanym powietrzem. Zobacz, jak go wymienić samodzielnie przy użyciu prostych i łatwych w obsłudze narzędzi ręcznych.

Do czego służy filtr oleju?

Olej silnikowy tworzy na powierzchni zewnętrznej wszystkich elementów mechanicznych cienki, wręcz mikroskopijnej grubości film, który ma na celu skuteczną ochronę jednostki napędowej przed wieloma różnorodnymi zniszczeniami. Przede wszystkim płyn zmniejsza tarcie poszczególnych elementów o siebie, a tym samym chroni przed ich zatarciem, czyli wzrostem temperatury do tak wysokiej, że jest w stanie skleić je ze sobą.

Filtr oleju silnikowego służy do oczyszczania płynu poprzez filtrowanie różnych zanieczyszczeń, zarówno tych znajdujących się w silniku, jak i tych, których nie wyłapał np. filtr powietrza. Urządzenia różnią się zastosowaniem i konstrukcją, lecz ich budowa sprowadza się do kilku wspólnych elementów mających ogromne znaczenie dla każdej jednostki napędowej. Co ciekawe, filtr oleju gwarantuje usunięcie z płynu cząsteczek i zanieczyszczeń o wielkości nieprzekraczającej 1/50 milimetra!

Co ile wymiana filtra oleju?

Elementy eksploatacyjne każdego pojazdu ulegają stopniowej degradacji w wyniku pracy. To naturalna kolej rzeczy i zarazem także dość przewidywalna sytuacja, której w zasadzie nie da się uniknąć. Da się jednak zaplanować wymianę zużytego elementu na nowy. Podobnie jest z filtrem oleju, który w trakcie eksploatacji zapycha się zanieczyszczeniami, mogącymi doprowadzić nawet do jego zapchania się. To duży kłopot, przez który pojazd może tak naprawdę mimo optymalnej ilości oleju silnikowego ulec zniszczeniu wskutek zatarcia. Jego wymiana na nowy jest z tego względu bardzo istotna i może ochronić każdy samochód przed najkosztowniejszą usterką, która wiąże się z wymianą całej jednostki napędowej.

Liczy się zatem regularna wymiana oleju silnikowego na nowy olej, jak i wymiana filtra oleju, który ulega zużyciu wraz z nim. Większość warsztatów mechanicznych wymienia je wspólnie, niektórzy jednak, głównie ze względu na pozorne oszczędności, decydują się na zalanie silnika nowym olejem co roku, lecz na wymianę filtra co dwa lata. To duży błąd, przez który neguje się tak naprawdę wszystkie zalety świeżego płynu. Tym bardziej że koszt zakupu filtra z reguły nie przekracza kilkudziesięciu złotych.

Filtr oleju wymieniaj co około 15 000 km, czyli wraz z wymianą samego oleju – co roku lub co 10 000 - 15 000 km.

Czy olej jest istotnym czynnikiem w układzie każdego pojazdu?

Zdecydowanie tak! Olej skutecznie chroni cały silnik przed jego uszkodzeniem, lecz ważne jest, aby miał odpowiednią lepkość i klasę w stosunku do oleju już znajdującego się w pojeździe. Jego zmiana na inny, czy to ze względu na cenę, czy z powodu zwykłej chęci użytkownika, wymaga sporej wiedzy i nie zawsze daje przewidywalne skutki. Zachęcamy zatem, aby podczas wymiany filtra i oleju w jednostce napędowej postawić na wysokiej klasy produkty, które będą w stanie zabezpieczyć zmotoryzowanego na wiele kolejnych lat eksploatacji.

Wymiana filtra oleju krok po kroku

Wymieniać filtr oleju należy co około 10 000 - 15 000 km wraz z olejem, to już wiemy, nie wiemy jednak jak to zrobić, gdy zdecydowaliśmy się na wymianę oleju samodzielnie. Strach ma wielkie oczy. Wymiana filtra oleju na nowy jest dość prosta i sprowadza się do kilku etapów, podczas których warto co prawda zachować ostrożność, lecz nie stresować się zbyt mocno.

  • Przed pracą

Przede wszystkim zadbaj o zużyty olej, w tym o jego utylizację, oczywiście w pełnej zgodzie ze wszystkimi wymaganiami związanymi z ekologią. Wykorzystaj zatem pojemnik na stary olej dedykowany właśnie w tym celu. Potem dokonaj zakupu samego filtra. To kluczowy moment, gdyż model niedopasowany do Twojego modelu silnika może po prostu nie pasować w trakcie jego zakładania. To spory problem logistyczny, gdyż starego filtra nie można już założyć ponownie, a jazda bez tego podzespołu jest niemożliwa.

Wymianę przeprowadzaj zawsze na schłodzonym silniku – elementy znajdujące się w pobliżu filtra oleju mogą być bardzo mocno rozgrzane długo po wyłączeniu jednostki napędowej. Ponadto auto musi zostać zaparkowane na płaskiej nawierzchni. To bardzo istotne z punktu widzenia oceny realnej ilości oleju w misie.

  • Czego potrzebujesz?

Arsenał osoby podchodzącej do wymiany filtra po raz pierwszy w życiu wbrew pozorom nie jest zbyt duży. Wystarczy mieć ze sobą klucz do filtra oleju, papierową bądź bawełnianą ściereczkę, starą gazetę oraz plastikową torebkę. Niezbędne mogą się okazać także rękawiczki lateksowe, które skutecznie zabezpieczą Twoje dłonie przed ich zabrudzeniem olejem, bardzo trudnym w umyciu.

  • Zaczynajmy!

Proces wymiany filtra jest prosty i sprowadza się, jak już wspomnieliśmy wyżej, do kilku łatwych etapów.

  • Zacznij od otwarcia maski – rozejrzyj się dokładnie dookoła i oceń jego lokalizację. Jeśli Ci się to nie uda, zajrzyj do instrukcji użytkownika, przeważnie znajduje się w niej dokładny plan układu silnika. Uprzedzamy – mimo że zazwyczaj do filtra oleju można dostać się od górnej strony jednostki napędowej, to czasami niektórzy producenci umieszczają go wbrew logice pod spodem, np. tuż obok korka spustowego. Wówczas nie obejdzie się bez rampy lub kanału.
  • Weź w dłoń klucz do filtra oleju i wykręć go z gniazda zdecydowanym ruchem. Załóż jednak wcześniej rękawiczki – filtr z całą pewnością będzie cały zanieczyszczony olejem, a jego usunięcie z dłoni będzie wiązało się z wielogodzinnym staniem nad umywalką. Nie kładź filtra na żadnej czystej powierzchni, tylko od razu włóż go do przygotowanej wcześniej plastikowej torebki lub wiaderka, aby mógł spokojnie obciec.
  • Oczyść całe gniazdo czystą szmatką, aby usunąć z niego wszelkie pozostałości po starym filtrze, w tym także wszystkie zanieczyszczenia.
  • Gumową uszczelkę w filtrze oleju nasmaruj olejem silnikowym – zwiększysz w ten sposób szczelność całego połączenia i zminimalizujesz ryzyko przecieków oleju.
  • Umieść nowy filtr dokładnie na miejscu starego, pamiętając, aby zachować odpowiedni kierunek. Dokręć filtr do obudowy zdecydowanym ruchem, lecz niezbyt mocno, aby nie uszkodzić dość gęstego i delikatnego gwintu.

To wszystko! Warto założyć nowy filtr przy każdej wymianie oleju silnika, zgodnie z zaleceniami producenta. Nie zawsze niestety jest tak prosto. W niektórych autach dostęp do filtra jest bardzo trudny i wymaga dużej wiedzy technicznej, przez co należy wymienić go na nowy w zaprzyjaźnionym serwisie.

FAQ:

  • Na czym polega wymiana filtra oleju?

Wymiana filtra oleju polega na wyciągnięciu go z gniazda i zamianie na fabrycznie nowy model. Warto proces ten przeprowadzać co 10 000 - 15 000 km i z każdą wymianą oleju, minimum raz w roku.

  • Czy olej silnikowy jest istotny?

Zdecydowanie tak! Do silnika wraz z powietrzem i paliwem dostaje się mnóstwo zanieczyszczeń, w samym silniku również znajduje się ich bardzo wiele. Proces wymiany oleju warto przeprowadzać minimum raz do roku lub co 10 000 - 15 000 km, zależnie od tego, co nastąpi jako pierwsze.

  • Jak wymienić filtr oleju?

Wymienić filtr oleju jest bardzo prosto. Wystarczy zlokalizować miejsce jego instalacji – pod maską lub pod blokiem silnika, wykręcić go z gniazda, po czym oczyścić je i włożyć na miejsce starego filtra fabrycznie nowy model. Warto także przesmarować uszczelkę olejem i dokręcić go do gniazda używając stosunkowo niewielkiej siły, aby nie przekręcić gwintu.

Loading...