- today
- Porady
- 0 polubień
- 7271 odwiedzin

Dbanie o samochód wymaga nie tylko regularnego odkurzania wnętrza i mycia karoserii, ale również wymiany zużytych części eksploatacyjnych, w tym m.in.: tarcz i klocków hamulcowych, akumulatora, wycieraczek i filtrów. Te ostatnie wymienia się najczęściej, choć nie wszyscy kierowcy o tym pamiętają. Przypomnijmy zatem, jakie są filtry w samochodzie i jak często należy je wymieniać.
Po co stosuje się filtry w aucie?
Filtry stosowane w gospodarstwach domowych przechwytują zanieczyszczenia, dzięki czemu domownicy mogą pić czystą wodę i oddychać czystym powietrzem. W pojazdach jest podobnie. Filtry w samochodzie mają za zadanie wyłapywać zanieczyszczenia pochodzące z zewnątrz (np. piasek, kurz drogowy) lub z układów w samochodzie (np. odpady metaliczne powstające podczas pracy silnika). W ten sposób filtry dbają o to, aby podróżowanie samochodem było bardziej komfortowe, a pojazd funkcjonował prawidłowo. Filtry zapobiegają również przedwczesnemu zużyciu jednostki napędowej, dzięki czemu chronią właściciela samochodu przed poważną (i kosztowną) awarią.
Filtry w samochodzie - rodzaje
W samochodzie występują cztery podstawowe rodzaje filtrów:
- oleju,
- paliwa,
- powietrza i
- kabinowy.
Za co odpowiadają, gdzie się znajdują i co ile należy je wymieniać?
Filtr oleju
Choć wszystkie filtry w samochodzie są ważne, to ten nie bez powodu pojawił się na pierwszym miejscu. Filtr oleju chroni bowiem jednostkę napędową przed zanieczyszczeniami pochodzącymi z powietrza i produktami spalania. Bez tego filtra olej silnikowy szybko uległby zabrudzeniu, co pogorszyłoby jego właściwości smarne i doprowadziłoby do przyspieszonego zużycia jednostki napędowej. Do filtra oleju można dostać się przez maskę lub od spodu (należy szukać obok korka spustowego oleju). W niektórych samochodach wymienia się całą puszkę z filtrem, w innych wystarczy kupić sam wkład i umieścić go w obudowie zintegrowanej z silnikiem. Filtr oleju należy wymieniać za każdym razem podczas wymiany oleju silnikowego, czyli co 10-15 tys. kilometrów W autach sportowych zaleca się to robić jeszcze częściej, bo co 5-8 tys. kilometrów.
Filtr paliwa
Jeśli chodzi o filtry w samochodzie, najczęściej mówi się właśnie o wspomnianym wcześniej filtrze olejowym. Nie wszyscy pamiętają, że w aucie znajduje się również filtr, który odpowiada bezpośrednio za oczyszczanie paliwa z cząstek stałych: kurzu, rdzy, opiłków metali, osadów, itp. Niestety zapominalstwo może drogo kosztować, ponieważ zanieczyszczone paliwo może doprowadzić do awarii wtryskiwaczy pompy wysokiego ciśnienia, a nawet samego silnika. Filtr paliwa najczęściej znajduje się w komorze silnika, ale w niektórych samochodach można znaleźć go w pobliżu zbiornika paliwa. Filtr najlepiej wymienić przed zimą, aby usunąć wodę zalegającą w układzie (w zimie woda może zamarznąć i utrudnić przepływ paliwa).
W tym przypadku rodzaj paliwa ma wpływ na to, jak często wymieniać filtry w samochodzie. Diesel lub silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa wymagają stosunkowo częstej wymiany - nawet co 10-15 tys. kilometrów. W przypadku jednostek benzynowych z wtryskiem pośrednim filtr paliwa można wymieniać rzadziej, tj. po przejechaniu 50 tys. km. Jeżeli filtr jest zintegrowany z pompą paliwa, wówczas wymienia się go bardzo rzadko - tylko po ekstremalnym zabrudzeniu lub przejechaniu ponad 200 tys. kilometrów.
Filtr powietrza
Gdzie znajduje się filtr powietrza w samochodzie, do czego służy i jak często trzeba go wymieniać? Jak sama nazwa wskazuje, filtr powietrza służy do oczyszczania powietrza. Jednak nie tego, którym oddycha kierowca i jego pasażerowie, ale powietrza trafiającego do układu dolotowego, a następnie do silnika. Filtr ten zatrzymuje owady, kurz, pył drogowy i inne drobne cząstki stałe, które nie powinny trafić do komory spalania (dobry filtr może usunąć nawet 99% zanieczyszczeń). Zapchany filtr utrudni przepływ powietrza, co doprowadzi do spadku mocy, większego zużycia paliwa i nierównej pracy silnika. Co więcej, zużyty filtr może przepuszczać zanieczyszczenia, które doprowadzą do uszkodzenia pierścieni tłokowych, panewek czy cylindrów.
Filtr powietrza znajduje się na ogół w odkręcanej obudowie połączonej z układem dolotowym. Wymiana nie jest skomplikowana i można ją wykonać samodzielnie, dlatego warto zakładać nowy filtr stosunkowo często, a najlepiej po przejechaniu 10-15 tys. kilometrów. Niektórzy kierowcy uważają, że wymiana nie jest konieczna i wystarczy przedmuchiwanie filtra powietrza. Jednak wskutek czyszczenia filtra (np. za pomocą sprężonego powietrza) może dojść do uszkodzenia medium filtracyjnego i przedostania się zanieczyszczeń do głębszych warstw filtra. W rezultacie "odnowiony" filtr powietrza może nie zapewnić wystarczającej ochrony przed zanieczyszczeniami, co może doprowadzić do kosztownej awarii elementów silnika.
Filtr kabinowy
Nie wszystkie filtry w samochodzie chronią jednostkę napędową. Jest jeszcze filtr kabinowy, który dba o czystość powietrza wewnątrz samochodu. Standardowe filtry papierowe zatrzymują cząstki stałe, w tym m.in. kurz, pyłki, zanieczyszczenia drogowe. Filtry z wkładem węglowym usuwają z powietrza również związki pochodzące ze spalin, takie jak ozon, związki siarki, związki azotu i węglowodory. Można zastosować również specjalne filtry antyalergiczne, które chronią kierowcę i pasażerów przed szkodliwymi mikroorganizmami, tj. bakteriami, wirusami i grzybami.
Pozostałe filtry w aucie znajdowały się głównie pod maską, jednak filtr kabinowy może być umiejscowiony w kabinie, tj. w schowku po stronie pasażera. Jeżeli tam go nie będzie, wówczas można otworzyć maskę i sprawdzić w podszybiu. Zdarza się jednak, że producenci umieszczają filtry kabinowe w trudniej dostępnych miejscach. Filtr kabinowy należy wymieniać co roku, ewentualnie po przejechaniu 15 tys. kilometrów. Zaniechanie tej czynności może skutkować częstym parowaniem szyb i nieświeżym zapachem wydobywającym się z kratek nawiewu.
Czy są jakieś inne filtry do wymiany w samochodzie?
Filtr oleju, paliwa, powietrza i kabinowy to podstawowe filtry w samochodzie, ale w niektórych pojazdach ukryte są również inne. Co to za filtry i jak często należy je wymieniać?
Pozostałe filtry do wymiany w samochodzie to:
- filtry do gazu w samochodzie z instalacją LPG (filtr fazy ciekłej + filtr fazy lotnej) – zalecana wymiana co 15-25 tys. km;
- filtr automatycznej skrzyni biegów - zalecana wymiana podczas serwisu olejowego, czyli co 40-60 tys. km;
- osuszacz klimatyzacji - wymiana podczas serwisu klimatyzacji, czyli mniej więcej co 2 lata;
- filtr oparów paliwa - wymiana tylko w razie awarii;
- filtr płynu do spryskiwaczy - wymiana tylko w razie zatkania lub uszkodzenia.
Jakie są filtry w samochodzie? Podsumowanie
Na koniec krótkie podsumowanie w formie tabeli. Do czego służą poszczególne filtry w samochodzie, co ile wymieniać i gdzie się znajdują?
Rodzaj filtra | Filtr oleju | Filtr paliwa | Filtr powietrza | Filtr kabinowy |
---|---|---|---|---|
Do czego służy? | usuwa zanieczyszczenia z oleju silnikowego | usuwa zanieczyszczenia z paliwa | oczyszcza powietrze trafiające do komory spalania | dba o jakość powietrza w kabinie samochodu |
Gdzie się znajduje? | od góry lub od dołu silnika, dostęp przed maskę lub od podwozia | w komorze silnika lub przy zbiorniku paliwa | pod maską, w obudowie przy rurze dolotowej | w schowku pasażera lub w podszybiu (dostęp przez maskę) |
Co ile wymieniać? | co 10-15 tys. km, razem z olejem silnikowym | co 10-50 tys. km w zależności od rodzaju silnika | co 10-15 tys. km | co roku lub po przejechaniu 15 tys. km |