- today
- Porady
- 0 polubień
- 314 odwiedzin

Co to jest wał korbowy?
Jak działa czujnik na wale korbowym? Żeby zrozumieć rolę tego czujnika, warto najpierw skupić się na samym wale korbowym. Jest to jeden z najważniejszych elementów silnika spalinowego, który wraz z korbowodami i tłokiem odpowiada za zmianę ruchu posuwisto-zwrotnego na ruch obrotowy. Odbywa się to w następujący sposób: spaliny wywierają ciśnienie na tłok, który pod wpływem nacisku zmienia swoje położenie, co powoduje obrót wału korbowego (przy wsparciu korbowodu). Uzyskany w ten sposób moment obrotowy zostaje przekazany na podzespoły układu napędowego, tj. skrzynię biegów, dyferencjał, półosie i koła.
Jak działa czujnik położenia wału korbowego?
Czujnik położenia wału korbowego zbiera dane dotyczące aktualnej pozycji wału korbowego i jego prędkości obrotowej. To bardzo ważne informacje, ponieważ na ich podstawie komputer pokładowy ustala kąt wyprzedzenia zapłonu i moment wtrysku paliwa do silnika. Czujnik na wale korbowym - wraz z innymi sensorami, np. czujnikiem wałka rozrządu – pozwala na pełną synchronizację pracy jednostki napędowej. Jego awaria może zatem doprowadzić do szeregu problemów z działaniem silnika, włącznie z unieruchomieniem samochodu.
Jak działa czujnik położenia wału korbowego? Działanie czujnika opiera się na odczytywaniu zębów (ew. otworów lub magnesów) koła impulsowego, które jest zamontowane na wale korbowym. Często stosuje się koła impulsowe typu 36-1, które są podzielone na 36 zębów i jedno puste miejsce (druga cyfra oznacza liczbę brakujących zębów). Czujnik "widzi", że przy każdym pełnym obrocie koła brakuje jednego zęba. Na tej podstawie komputer sterujący silnikiem może ustalić położenie wału korbowego i jego prędkość obrotową.
Gdzie znajduje się czujnik położenia wału korbowego?
Czujnik położenia wału korbowego znajduje się zwykle obok koła zamachowego i skierowany jest w stronę koła impulsowego, o którym pisaliśmy powyżej. Montuje się go do spodniej części bloku silnika za pomocą śrub. Powszechnie stosowany czujnik indukcyjny składa się z obudowy, w której znajduje się rdzeń ferromagnetyczny z nawiniętą cewką, a także przewodu zakończonego wtyczką. Dokładniejsze, ale również bardziej awaryjne, są czujniki Halla wyposażone w elektrody, które wykorzystują zjawisko różnicy potencjałów w przewodniku przewodzącym prąd (czyli zjawisko Halla). Tego typu czujniki współpracują z kołem impulsowym wyposażonym w magnesy.
Objawy awarii czujnika położenia wału korbowego
Czujnik może ulec uszkodzeniu mechanicznemu, jednak awarie tego podzespołu mogą powstać również w wyniku przerwania przewodów lub zwarcia (warto więc sprawdzić bezpiecznik czujnika położenia wału korbowego). Sensor może również ulec zanieczyszczeniu opiłkami metalu lub korozji. Czasami winny jest nie sam czujnik, ale uszkodzenie koła impulsowego. Choć objawy awarii czujnika położenia wału korbowego są dość widoczne, to tak naprawdę źródłem problemów może być inna część, np. czujnik wałka rozrządu lub pompa paliwa. Dokładne rozpoznanie przyczyny wymaga wizyty u mechanika, który sprawdzi samochód za pomocą komputera diagnostycznego.
Niesprawny czujnik na wale korbowym może powodować:
- zaświecenie kontrolki check engine i przejście samochodu w tryb awaryjny,
- nieprawidłowe wskazania obrotomierza,
- problemy z nierówną pracą silnika,
- wypadanie zapłonu,
- gaśnięcie samochodu podczas jazdy,
- problemy z pracą układu EGR,
- problemy z uruchomieniem silnika,
- całkowite unieruchomienie samochodu,
Błąd czujnika położenia wału korbowego można odczytać samodzielnie za pomocą interfejsu diagnostycznego OBD2, jednak kod PO335 może mieć również inną przyczynę, np. uszkodzenie paska rozrządu.
Czujnik położenia wału korbowego - jak sprawdzić, czy działa poprawnie?
Wiedza o tym, gdzie znajduje się czujnik położenia wału korbowego z pewnością się przyda. Poprawność działania czujnika można bowiem zweryfikować, wykorzystując do tego wysokiej jakości interfejs diagnostyczny lub specjalny miernik (oscyloskop). Należy również ustalić rodzaj zastosowanego czujnika oraz sposób podłączenia czujnika do sterownika silnika.
Załóżmy, że producent zastosował indukcyjny czujnik położenia wału korbowego. Jak sprawdzić, czy sensor działa poprawnie? Otóż sygnał odczytany za pomocą testera lub miernika powinien mieć kształt sinusoidy o równych szczytach, a jego częstotliwość powinna zmieniać się w zależności od prędkości obrotowej silnika. W czujnikach Halla sygnał ma kształt prostokątnej fali, a jego częstotliwość rośnie podczas przyspieszania.
Jeżeli pomiar sygnału wskazuje na błąd czujnika położenia wału korbowego, wówczas należy sprawdzić, czy element jest zamocowany prawidłowo i znajduje się tuż przy kole impulsowym. Warto również wymontować czujnik i sprawdzić, czy nie jest zabrudzony, pokryty rdzą czy uszkodzony. Na koniec należy sprawdzić stan koła impulsowego, ponieważ nawet niewielki defekt może zakłócać działanie czujnika. Jeżeli nie można stwierdzić przyczyny usterki, wówczas pozostaje jedynie wymiana czujnika na nowy.